Joka neljäs on työtön Espanjassa

Teksti: BH, lähde STT
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 11.04.2012

Espanja on pahassa taloudellisessa ahdingossa.

Espanja on pahoissa vaikeuksissa, ja espanjalaiset ihmiset vihaisia. Maan työttömyysaste on 23,6 prosenttia. Melkein joka neljäs työikäinen espanjalainen on siis tällä hetkellä työtön.

Espanjassa oli suuri yleislakko maaliskuun lopussa. Suurin osa maan työpaikoista ja julkisista palveluista sekä liikenteestä pysähtyi. Asukkaat vastustivat valtavassa mielen- osoituksessa maan hallituksen säästötoimia, joilla aiotaan leikata menoja noin 30 miljardia euroa. Monet eivät edes usko, että nämä rankat säästötoimet auttavat. Espanjasta on tullut tänä vuonna Etelä-Euroopan lama-alueen uusi keskus.

Espanja on keskellä suurta taloudellista ahdinkoa jo toiseen otteeseen vain kolmen vuoden sisällä. Taloudelliset vaikeudet aiheuttavat vahinkoa osakemarkkinoilla. Pankit ovat antaneet lainaa helposti, ja nyt asuntojen hinnat ovat romahtamassa. Siitä seuraa lisää työttömyyttä. Vasta valmistuneita rakennuksia seisoo tyhjänä ja pimeänä eri puolilla Espanjaa. Espanjassa on korkein työttömyysaste koko EU:n sisällä. Puolet alle 25-vuotiaista on ilman työtä. Tilastotieteilijät ennustavat, että lähitulevaisuudessa maahan tulee jopa miljoona uutta työtöntä.

Espanjalaiset vastustavat ankarasti työmarkkinoiden uudistuksia, joiden avulla työllistämisestä yritetään tehdä helpompaa. Samalla kuitenkin myös ihmisten irtisanomisperusteita helpotetaan.

– Lakko oli vasta alkua, niitä tule paljon lisää, autonkuljettaja Miguel Pastor uskoo.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)