Näkymä Mato Alton slummista eli favelasta Rio de Janeirossa, Brasiliassa.

Joka kolmas murha tehdään Latinalaisessa Amerikassa

Vaikka Etelä-Amerikan henkirikokset ovat vähentyneet, on se edelleen levoton maanosa.

Alle kymmenesosa maailman väestöstä asuu Etelä-Amerikassa. Joka kolmas murha tai tappo tehdään kuitenkin edelleen siellä.

Hondurasia pidetään maailman vaarallisimpana valtiona. Hondurasissa tehdään kaikkein eniten henkirikoksia koko maailmassa. Erityisen levottomaksi valtioksi Hondurasin tekee maassa riehuva huumesota. Hondurasin kautta kulkee kokoiinin salkuljetusreitti läpi Etelä-Amerikan. Sen päätepiste on pohjoisessa: Yhdysvallat. Myös El Salvador ja Venezuela ovat turvattomia maita. Sen sijaan Kolumbia on alkanut rauhoittua 1990-luvun jälkeen.

Latinalaisen Amerikan turvallisin maa on Chile. Muita turvallisia maita ovat Kuuba, Argentiina, Surinam, Peru, Barbados, Uruguay, Dominica, Costa Rica ja Paraguay.

Brasilian poliisin erikoisjoukot eli UPP-poliisit ovat onnistuneet rauhoittamaan Rio de Janeiroa. Kaupungin faveloissa eli köyhien ihmisten asuinalueilla suurkaupungeissa ei enää tapeta yhtä paljon ihmisiä kuin aiemmin. Silti 200 miljoonan asukkaan Brasilia on edelleen koko maailman henkirikostilastojen ykkönen.

Brasilian suuret henkirikosluvut huolestuttavat myös siksi, että siellä järjestetään kesällä 2016 olympialaiset. Brasiliassa onkin panostettu viime vuosina hyvin voimakkaasti rikosten torjuntaan. Ohjelmaan kuuluu UPP eli Unidades de Policia Pacificadora (suomeksi rauhoittavat poliisiyksiköt).

UPP-poliiseja koulutetaan tehokkaasti. Heille opetetaan ihmisoikeuksia ja uudenaikaisia polisitoiminnan tapoja ja keinoja.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste