Itävallassa tehtiin terrori-isku

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 05.11.2020

Itävallan pääkaupungisssa Wienissä tehtiin maanantaina terrori-isku. Iskussa kuoli viisi ihmistä ja haavoittui 22 ihmistä. Ainakin seitsemän loukkaantunutta on hengenvaarassa.

Terroristi tappoi ihmisiä kuudessa eri paikassa. Hänellä oli aseinaan rynnäkkökivääri ja käsiase. Tekijä aloitti iskun lähellä juutalaisten Stadttempelin pääsynagogaa.

Poliisi ampui iskun tekijän. Iskun tekijä oli 20-vuotias Itävallan ja Pohjois-Makedonian kansalainen. Poliisin mukaan tekijä kannatti terroristijärjestö Isisiä. Isis ilmoittautui tällä viikolla iskun tekijäksi.

Itävallan yleisradioyhtiö ORFin mukaan mies vangittiin viime vuonna, koska hän yritti matkustaa Syyriaan. Hän olisi halunnut liittyä Isisin joukkoihin. Mies vapautettiin vankilasta, koska hän oli nuori rikollinen.

Euroopassa on tehty viime aikoina useita islamistisia terrori-iskuja. Iskujen tekijät ovat usein ääri-islamistisia henkilöitä.

Itävallan poliisi jatkaa iskun muiden tekijöiden etsintää. Itävaltaan julistettiin maanantaina kolmen päivän suruaika.

Itävallan liittokanslerin Sebastian Kurzin mukaan kyseessä on terrori-isku tavallisia ihmisiä kohtaan.

– Tämä on kuvottava teko, Kurz sanoo.

Saksan liittokansleri Angela Merkel tuomitsi iskun ankarasti.

– Islamistinen terrorismi on Euroopan yhteinen vihollinen. Meidän täytyy taistella näitä murhaajia ja heidän tukijoitaan vastaan, Merkel sanoi tietotoimisto Reutersin mukaan.

Myös Suomen presidentti Sauli Niinistö ja pääministeri Sanna Marin esittivät surunvalittelut itävaltalaisille.

Itävalta onnistui välttämään terrori-iskut tähän saakka. Viime vuosina on tehty useita terrori-iskuja Ranskassa, Saksassa, Belgiassa ja Britanniassa.

Itävallan armeijan sotilaspoliisi vahti juutalaisten synagogaa Wienissä 4. marraskuuta.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)