Laiva on peräti 400 metriä pitkä. Laivan nimi on Ever Given. Siihen mahtuu Ylen uutisen mukaan jopa 20 000 konttia. Samanlaisia kontteja voi nähdä läheltä junien vaunuissa ja rekkojen perässä. Jos Ever Given tulee Helsinkiin ja kontit pannaan jonoksi, ulottuisi jono Helsingistä Lahteen asti.
Kontti on tärkeä väline maailmankaupassa. Niissä kuljetetaan vaatteita, autonosia, sähkölaitteita, viljaa ja vaikka mitä muuta maasta toiseen.
Ever Given -laiva meni kanavassa poikittain viikko sitten. Aluksi kerrottiin, että syynä oli hiekkamyrsky. Myöhemmin kerrottiin, että syynä saattoi olla laivan tekninen vika.
Kaupankäynti häiriintyy
Suezin kanava Egyptissä on tärkeä väylä Aasian ja Euroopan välillä. Ever Givenin takia Aasian ja Euroopan väliseen kauppaan tuli häiriö. Melkein 500 laivaa on odottanut jo viikon jonossa, että ne pääsevät kanavan kautta eteenpäin.
Monet tavarat ja tuotteet ovat myöhässä. Monet elintarvikkeet voivat mennä pilalle. Monista tuotteista voi tulla pula. Monien tuotteiden hinnat voivat nousta, myös Suomessa.
Lähteet: STT, Yle
