Kuvassa vasemmalla Yhdysvaltain presidentti Donald Trump ja oikealla Iranin presidentti Hassan Rouhani.

Iranin ja USA:n välit kiristyivät

Iranin ja Yhdysvaltain välit ovat kiristyneet viime aikoina. Iran rikkoo tietoisesti ydinsopimusta.

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump sanoi viime viikolla, että Yhdysvallat ei halua sotaa Iranin kanssa. Trumpin mukaan on melko varmaa, että Iran on vastuussa Saudi-Arabian öljynjalostamoihin tehdyistä iskuista. Trump lisäsi kuitenkin, että Yhdysvallat on valmistautunut sotaan, jos sellainen syttyy.

Saudi-Arabian valtion öljy-yhtiön Aramcon tuotantolaitoksiin tehtiin iskuja toissa viikonloppuna. Iskut tehtiin drooneilla eli lennokeilla. Lennokit aiheuttivat tulipaloja. Raakaöljyn hinta nousi näiden tapahtumien seurauksena.

Iskuja myös tankkereihin

Iranin vallankumouskaarti on hyökännyt tänä vuonna monta kertaa Persianlahdella öljytankkereihin. Iranin sotilaat ovat takavarikoineet öljyä, jota on viety muihin arabimaihin.

Iran jatkaa myös kansainvälisen ydinsopimuksen vastaista toimintaa. Iran rikastaa uraania, jotta se saisi rakennettua oman ydinaseen. Iran myös uhkailee muita maita ydinaseellaan.

Iran ärsyttää länsimaita tietoisesti. Trump irtisanoi Iranin kanssa solmitun ydinsopimuksen vuonna 2015. Eurooppalaiset Britannia, Ranska ja Saksa uskovat edelleen vuoden 2015 sopimukseen. Näiden maiden mielestä sopimus oli paras keino rajoittaa Iranin ydinuhkaa.

Lähteet Yle, HS

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste