Haitissa sattui voimakas maanjäristys lauantaina 14. elokuuta. Haitissa on nyt hätätila.
Maanjäristys aiheutti yli 2 000 ihmisen kuoleman. Kymmenet tuhannet ihmiset menettivät kotinsa, Loukkaantuneita ihmisiä on 10 000. Maanjäristys tuhosi 60 000 kotia.
Maanjäristys tuhosi pahiten Les Cayes’in kaupungin. Kaupungi sairaala on aivan täynnä. Haitin tilannetta vaikeuttaa lisäksi se, että saarivaltiossa satanut useita päiviä rankasti.
Yhdistyneiden kansakuntien lastenrahaston eli Unicefin mukaan puoli miljoonaa lasta kärsii Haitin tilanteesta. Haitin hallitus julisti kuukauden kestävän hätätilan.
Haiti on köyhä saarivaltio Karibianmerellä. Haitin valtio on osa Hispaniolan saarta. Saaren toisen osan muodostaa Dominikaaninen tasavalta. Haitissa on 11 miljoonaa asukasta.
Haitissa sattui paha maanjäristys myös vuonna 2010. Järistyksessä kuoli 200 000 ihmistä ja loukkaantui 300 000 ihmistä. Miljoona Haitin asukasta menetti kotinsa. Haiti ei ole vieläkään toipunut aiemmasta maanjäristyksestä.
Lähteet Yle, STT

