Tuhannet palestiinalaiset kokoontuivat Gazaan osoittamaan mieltään Israelia vastaan 15. toukokuuta. Israel surmasi Gazassa ainakin 62 mielenosoittajaa.

Gazan tilanne kiristyi

Yhdysvallat siirsi suurlähetystönsä Jerusalemiin. Avajaiset aiheuttivat väkivaltaisia mielenosoituksia ja mellakoita palestiinalaisalueilla.

Tuhannet Gazan alueella asuvat palestiinalaiset kokoontuivat Israelin vastaiselle rajalle osoittamaan mieltään. Israelin armeija ampui mielenosoittajia kohti. Ainakin 62 ihmistä sai surmansa, loukkaantuneita on yli 2 000.

Israelin ja palestiinalaisten välinen kiista on jatkunut jo pitkään. Kiistely alkoi vuonna 1948, kun Israel sai oman valtion. Palestiinalaiset kutsuvat 70 vuoden takaisia tapahtumia nimellä al Nakba. Israelin itsenäistyminen oli palestiinalaisille katastrofi eli tuho. Yli 700 000 palestiinalaista joutui pakenemaan nykyisen Israelin alueelta.

Myös Jerusalem kiistan kohteena

Vuosien aikana kiistaa on yritetty sovitella monta kertaa. Sovintoa ei ole kuitenkaan syntynyt. Sekä Israel että Palestiina väittävät, että heillä on oikeus asua ja päättää asioista samalla alueella. Israelilaiset ja palestiinalaiset kiistelevät myös Jerusalemin kaupungista. Kummatkin pitävät Jerusalemia pyhänä kaupunkina ja pääkaupunkinaan.

Suunnitelmana on luoda itsenäinen Palestiinan valtio Israelin valtion naapuriin. Palestiinalaiset toivovat, että itsenäisen Palestiinan valtion pääkaupunki on Jerusalem. Palestiinalaiset suuttuivat, kun Yhdysvaltojen presidentti Donald Trump siirsi Yhdysvaltojen suurlähetystön Jerusalemiin.

EU ja YK ovat tuominneet Israelin väkivallan. Yleisen mielipiteen mukaan Israel käytti suhteettoman kovaa sotilaallista voimaa mielenosoittajia vastaan. Yhdysvaltojen mukaan Israelilla on oikeus puolustaa omia rajojaan.

Lähteet HBL, HS

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste