Euroopan unioni saa tämän vuoden Nobelin rauhanpalkinnon. Norjan Nobel-komitean mukaan EU on työskennellyt rauhan puolesta jo 60 vuotta. Nobelkomitea muistuttaa, että aikaisemmin Euroopassa sodittiin paljon. EU:n laajenemisen jälkeen sodat ovat kuitenkin olleet harvinaisia. Komitean mukaan esimerkiksi sota Ranskan ja Saksan välillä vaikuttaa nykyaikana erittäin epätodennäköiseltä, jopa mahdottomalta. Aikaisemmin nämä maat olivat sodassa keskenään vähintään muutaman kymmenen vuoden välein. Nobel-komitea kiittää EU:ta erityisesti työstä rauhan, demokratian eli kansanvallan ja ihmisoikeuksien puolesta.
EU:n presidentin Herman Van Rompuyn oli vierailulla Suomessa, kun hän kuuli palkinnosta. Van Rompuy muistutti yhdessä pääministeri Jyrki Kataisen kanssa, että EU:n ansiosta Euroopan pitkä ja verinen historia on katkennut. Katainen ja Van Rompuy totesivat myös, että EU:n myötä entisestä kylmän sodan rautaesiripusta eli jaosta itä- ja länsi-Eurooppaan on jäljellä vain muisto.
– EU voi olla jopa suurin rauhantekijä historiassa. Nobel-palkinto on sen kruunu, Van Rompuy hehkutti.
Rauhanpalkinnosta huolimatta EU on keskellä sen historian pahinta sekasortoa ja käännekohtaa. Unioni on taloudellisesti erittäin pahoissa vaikeuksissa. Nobel-komitea myönsi, että ilmoitus unionin palkitsemisesta keskellä vaikeaa aikaa ei ollut sattuma. Komitea toivoo, että palkintoa muistetaan arvostaa, eivätkä taloudelliset ongelmat veisi sen merkitystä.
Ulkomaankauppa- ja euroopaministeri Alexander Stubb iloitsi blogissaan EU:n palkitsemista heti uutisen julkaisun jälkeen.
– Loistava uutinen! Rauha, vauraus, vakaus, turvallisuus. Meidän sukupolvellemme se saattaa tuntua itsestään selvästi. Kun unioni perustettiin vuonna 1951, olivat Ranska ja Saksa sotineet kolme kertaa 50 vuodessa. Kaksi noista sodista oli maailmansotia, Stubb kirjoittaa.
Presidentti Sauli Niinistön mukaan rauhanpalkinto on hieno tunnustus. Jopa EU:ta vastustavan perussuomalaisten johtaja Timo Soini toteaa, että rauha on hyvä asia. Soini kuitenkin muistuttaa, että rauhanpalkinto oli EU:lle oikeampi tunnustus kuin talouspalkinto.
EU:ssa on 27 jäsenvaltiota. Unioni on taloudellinen ja poliittinen liitto. Jäsenmaissa on yli 500 miljoonaa asukasta. Suomi liittyi EU:n jäseneksi vuonna 1995, yhteisvaluutta euron Suomi otti käyttöön vuonna 2002.
