Lontoossa järjestettiin viikonvaihteessa suuri mielenosoitus. Sadattuhannet britit vastustivat brexitiä eli eroa Euroopan unionista.

Lontoossa järjestettiin viikonvaihteessa suuri mielenosoitus. Sadattuhannet britit vastustivat brexitiä eli eroa Euroopan unionista.

Ei vieläkään brexitiä

Britannian piti erota EU:sta 29. maaliskuuta, mutta brexit viivästyy.

Viime viikolla selvisi, että Britannia ei lähde EU:sta 29. maaliskuuta. Pääministeri Theresa May tapasi EU:n johtajia ja pyysi lisää aikaa.

Britannia tarvitsee lisää aikaa, koska maan parlamentti ei ole hyväksynyt sopimusta siitä, miten ero tapahtuu. May pyysi aikaa kesäkuun loppuun. Euroopan parlamentin vaalit järjestetään EU-maissa 23.–26. toukokuuta. Britannia ei halua järjestää vaaleja, koska maa on lähdössä EU:sta. Britannia ei voi olla EU:n jäsen, jos se ei valitse uusia jäseniä Euroopan parlamenttiin.

Britannia voi joutua lähtemään EU:sta ilman sopimusta. Britannia voi myös jäädä EU:n jäseneksi.

Lähde HS

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste