Terrori-iskussa sai surmansa ainakin 305 ihmistä. Kuolleiden joukossa oli 27 lasta. 128 ihmistä loukkaantui. Terrori-isku on Egyptin itsenäisyyden ajan tuhoisin.
Isku tehtiin Pohjois-Siinailla Al Rawdahin moskeijassa. Moskeija sijaitsee Bir al-Abdin kaupungissa. Iskun kohteena ollut moskeija on suufilaisten muslimien suosiossa. Suufilaisuus on mystiikkaa korostava islamin suuntaus. Terroristijärjestö Isis pitää suufilaisuutta harhaoppisena.
Hyökkäys tehtiin moskeijaan muslimien juhlapäivänä perjantaina. Isku oli julma ja huolellisesti suunniteltu. Silminnäkijöiden kertomusten mukaan terroristit räjäyttivät ensin moskeijassa pommin. Sen jälkeen he alkoivat ampua pakenevia ihmisiä ja paikalle saapuneita ambulansseja. Iskun tekijäjoukkoon kuului noin 30–35 miestä, jotka olivat pukeutuneet armeijan univormuihin. Hyökkääjillä oli mukanaan ääri-islamilaisen terroristijärjestön Isisin musta lippu.
Mikään ryhmittymä ei ole vielä ilmoittautunut isku tekijäksi, mutta epäilykset kohdistuvat Siinailla toimiviin ääriryhmiin. Pohjois-Siinai on köyhä ja syrjäinen alue, jonka epävakaa tilanne on jatkunut vuosia. Siinailla toimii useita terroristiryhmiä sekä järjestäytynyttä rikollisuutta. Egyptin armeijan turvallisuusjoukot taistelevat alueella esimerkiksi terroristijärjestö Isisiä vastaan. Siinailla toimii Isis-ryhmittymä, joka käyttää itsestään nimeä Siinain provinssi.
Egyptin armeijan ilmavoimat pommitti Pohjois-Siinain aluetta viikonloppuna. Ilmavoimien mukaan se tuhosi iskussa käytettyjä ajoneuvoja ja ase- ja ammusvarastoja.
