Britannian parlamentin enemmistö on sitä mieltä, että eroa pitää siirtää, jos sopimusta ei ole. Pääministerin mukaan Britannia ei missään tapauksessa ano lykkäystä EU:lta. Pääministeri haluaa uudet vaalit, jos ero ei toteudu ennen lokakuun loppua.
Britannialla on jäljellä kolme vaihtoehtoa. Britannia voi lähteä EU:sta suunnitelman mukaan 31. lokakuuta. Se voi anoa jälleen lykkäystä EU-erolle eli brexitille. Britannia voi myös järjestää uudet vaalit.
Britannian parlamentti on hyväksynyt lain, joka estää EU-eron ilman sopimusta. Britannian kuningatar Elisabet on allekirjoitti lain maanantaina.
Britannian parlamentti jäi maanantaina viiden viikon mittaiselle tauolle. Parlamentin työ jatkuu jälleen 14. lokakuuta.
Britanniassa on riidelty yli kolme vuotta brexitistä eli maan EU-erosta.
Lähteet Yle, IL
