Britannian parlamentin piti äänestää viime viikolla brexitistä eli EU-erosta. Brexit-sopimus määrittelee sen, minkälainen suhde Britannialla ja EU:lla on sen jälkeen, kun se eroaa unionista.
Britannin pääministeri Theresa May peruutti äänestyksen viime hetkellä. Parlamentin jäsenet ilmoittivat, että he eivät hyväksy sopimusta. Tämän jälkeen May matkusti Brysseliin ja yritti sopia EU-johtajien kanssa uusista ja paremmista ehdoista. Johtajat eivät kuitenkaan suostuneet sopimuksen ehtojen muuttamiseen.
Yksi vaikea asia sopimuksessa on Irlannin ja Pohjois-Irlannin raja. Irlanti on EU:n jäsenmaa myös tulevaisuudessa. Pohjois-Irlanti kuuluu sen sijaan Iso Britanniaan, joten se eroaa EU:sta Britannian mukana. Ihmiset haluavat matkustaa maiden välillä myös tulevaisuudessa ilman tarkastuksia.
Sekä Britannian kansalaiset että päättäjät ovat hämmentyneet brexit-sopimuksen sisällöstä. Osa on valmis jättämään EU:n ilman minkäänlaista sopimusta. Tämä on niin sanottu kova brexit. Osa haluaa sopimuksen, jossa Britannia säilyttää monet edut, jotka jäsenmailla on. Suurin osa EU-maista ei kuitenkaan suostu tähän.
Monien brittien mielestä koko brexit on huono. He haluavat uuden kansanäänestyksen Britannian EU-jäsenyydestä. Britannian parlamentti äänestää sopimuksesta tammikuussa.
Lähteet HS, Yle
