Avokadon kysyntä kasvoi voimakkaasti viime vuoden aikana. Yhä useammat haluavat syödä avokadoja, koska ne ovat hyviä ja terveellisiä hedelmiä. Suosittu guacamole on paksu ja hyvä kastike, joka valmistetaan myös avokadosta.
Kun avokadon suosio on kasvanut, myös hinnat ovat nousseet. Tämä on hyvä asia avokadon viljelijöille. Asiaan liittyy kuitenkin myös huonoja puolia. Esimerkiksi Meksikossa rikolliset jengit kiristävät viljelijöitä ja tienaavat suuria summia. Jos viljelijät eivät suostu antamaan rahaa, rikolliset tuhoavat viljelykset tai estävät kaupankäynnin.
Yhden kilon viljelyyn tarvitaan tuhat litraa vettä
Erityisen suuri ongelma on vesipula, jonka avokadojen viljely aiheuttaa. Avokadon viljely vaatii paljon vettä. Yhden avokadokilon viljelyyn käytetään peräti tuhat litraa vettä. Jos avokadoviljelmä on kuivassa paikassa, vettä kuluu vieläkin enemmän.
Etelä-Amerikan Chilessä kasvatetaan paljon avokadoja. Viljelmät ovat aiheuttaneet paikoitellen vakavaa kuivuutta. Petorcan alueella yhden ainoan avokadon kasvattamiseen käytetään 320 litraa vettä.
Suuret avokadoviljelmät Petorcassa ovat rakentaneet putkia, joilla vettä johdetaan joista viljelmille. Tämän seurauksena joet ovat kuivuneet ja pohjaveden pinta on laskenut. Alueelle kuljetetaan nyt vettä säiliöautoilla. Säiliöautojen tuoma vesi ei ole aina puhdasta. Alueen asukkaat ovat vihaisia avokadonviljelijöille.
Tanskalaiset supermarketit ilmoittivat viime vuonna, että ne eivät enää osta avokadoja Petorcan alueelta Chilestä. Suurin osa Suomessa myytävistä avokadoista tulee Espanjasta.
Lähteet HS, Metro, SVT
