Sairaaloissa on lisäksi kymmeniä loukkaantuneita. Osan tila on vakava. Kuolleiden joukossa on useita turisteja. Tiedossa ei ole, että suomalaisia olisi kuollut tai loukkaantunut.
Hyökkäys tapahtui Nizzan kaupungissa Ranskan kansallispäivän juhlassa torstaina. Nizza sijaitsee Välimeren rannalla Ranskan eteläosassa.
Kansallispäivän juhlassa Nizzan rantakadulla oli paljon ihmisiä. Kuorma-auto ajoi heidän päälleen kahden kilometrin matkalla. Kuorma-auton kuljettaja myös ampui ihmisiä, ennen kuin poliisi ampui hänet.
Poliisi tunnisti hyökkääjän. Hän on 31-vuotias mies, joka on Ranskan ja Tunisian kansalainen. Tiedossa ei ole, että hänellä olisi yhteyksiä terrorijärjestöihin. Yksikään terroristijärjestö ei perjantaina iltapäivään mennessä ilmoittanut, että olisi tehnyt iskun. Terrorijärjestö Isis on aiemmin opastanut kannattajiaan, että tällaisia iskuja kannattaa tehdä.
Ranskan presidentti Francois Hollande sanoi, että Nizzan hyökkäys oli terrori-isku. Hollande sanoi, että Ranska tekee kaikkensa terroristien vastustamiseksi.
Ranska on julistanut maahan kolmen päivän suruajan iskussa kuolleiden muistoksi. Suruaika alkaa lauantaina.
Ranskaan julistettiin hätätila viime marraskuussa Pariisin terrori-iskujen jälkeen. Hollande sanoi, että hätätila jatkuu vielä ainakin kolme kuukautta.
Lähteet STT, Yle
