Viruksista on ihmiskunnalle paljon hyötyä

Teksti: Leealaura Leskelä
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 10.05.2016

Virukset voivat olla haitallisia tai jopa vaarallisia. Niistä on ihmiselle kuitenkin myös apua.

Virukset aiheuttavat monia sairauksia. Kaikki tuntevat influenssan, joka aiheuttaa kovaa kuumetta ja lihassärkyä. Influenssa on virustauti, johon sairastuu joka vuosi jopa viidesosa ihmisistä.

Sana virus on latinaa ja tarkoittaa myrkkyä. Aikaisemmin kutsuttiin virukseksi kaikkea, mikä aiheutti tauteja. Nykyisin tiedämme, että myös bakteerit aiheuttavat tauteja. Bakteerit ovat yksisoluisia pieneliöitä, joita on kaikkialla ympäristössämme. Bakteereja on myös ihmisen sisällä. Ja moni niistäkin on ihmiselle hyvin hyödyllinen.

Virus on vielä bakteeriakin pienempi pieneliö. Se tarvitsee jonkun isäntäsolun, jossa se voi elää. Virus tunkeutuu solun sisälle ja alkaa lisääntyä siellä.

Viruksilla viruksia vastaan Yllättävä puoli viruksissa on se, että hyvillä viruksilla voidaan taistella vaarallisia viruksia vastaan. Tämä havainto on auttanut ihmiskuntaa kehittämään rokotteita, jotka suojaavat vaarallisilta taudeilta.

Rokotteessa on vaaraton virus, joka ei voi aiheuttaa sairautta. Kun tämä virus leviää ihmisen elimistöön, elimistö alkaa puolustautua sitä vastaan. Näin elimistöön kehittyy sairautta vastaan immuniteetti eli vastustuskyky.

Rokotukset ovat vähentäneet vaarallisten sairauksien määrää maailmassa huomattavasti. Esimerkiksi vaarallinen isorokko on hävitetty kokonaan ja polio on vähentynyt huomattavasti. Ebola ja HIV ovat vaarallisia viruksia

Ihmiset sairastuvat edelleen myös vaarallisiin virustauteihin, joihin ei ole parannuskeinoa.

Esimerkiksi Afrikassa on viime vuosina levinnyt ebolavirus, jota ei vielä osata parantaa.

Toinen vaarallinen virustauti on HI-virus, joka aiheuttaa AIDS:ia. Siihen on olemassa lääkitys, joka hidastaa tai estää viruksen lisääntymisen. Lääkitys ei kuitenkaan vielä paranna HI-virusta.

Yksi kommentti artikkeliin ”Viruksista on ihmiskunnalle paljon hyötyä”

  1. Mikä aiheuttaa ihmisessä ja varsinkin näissä pieneliöissä,bakteereissa ja viruksissa tunteen,
    että nyt pitää saada jostain ravintoa?
    Ok. ,ihmisillä on aivot,mutta näillä pieneliöillä ei.
    Kuten jutussa hyvin kerrotaan,virus tarvii isäntä-
    solun lisääntyäkseen ja ilmeisesti saadakeen ravintoa..eli,miten voitais estää viruksen halu etsiä kohteitaan ravinnon saanti tarkoituksessa?

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)