Espanjassa on nyt poikkeuksellisen kylmä talvi. Viime viikon torstaina Espanjassa mitattiin kylmyysennätys. Pakkasta oli peräti 35,8 astetta. Kuvassa on hiihtäjä Madridin Cibeles-aukiolla 9. tammikuuta.
Vain kaksi julistetta on jäljellä.
Perinteiset käsityöt kiehtovat taas monia. Ihmiset ovat onnellisia, kun oppivat tekemään jotain uutta. Kuva Lehtikuva
Talvi on tullut myös Korkeasaaren eläintarhan lumileopardeille. Kuva Lehtikuva
Avantouimareita Vantaan Pikkukoskella.
Kumpi on suositumpi laulukilpalu, Idols ja Voice of Finland? Kuvassa jälkimmäisen ohjelman tähtivalmentajat Lauri Tähkä (vasemmalla), Elastinen, Michael Monroe ja Paula Koivuniemi sekä edessä juontaja Axl Smith. Kuva Lehtikuva.
Syyrian tilanne ei rauhoitu. Presidentti Bashar Assadia kannattavan armeijan tankki partioi pääsiäisenä pääkaupunki Damaskoksen katuja. Syyrian armeija murhaa sisällisodan varjolla oman maansa asukkaita. Kuva Lehtikuva.
Kokoomuksen kansanedustaja ja entinen ulkoministeri Ilkka Kanerva (oikealla) oikeudessa. Kanerva tuomittiin vuoden ja kolmen kuukauden ehdolliseen vankeuteen virkavelvollisuuden rikkomisesta ja törkeästä lahjuksen ottamisesta. Kanerva valittaa tuomiosta hovioikeuteen. Kuva Lehtikuva
Etelä-Suomen puistoissa kukkivat jo kukat. Kuva Hannu Virtanen
Jääkiekon MM-kisat päättyivät Helsingissä. Tunnelma oli välillä korkealla, vaikka Suomi hävisi kaksi viimeistä ottelua ja oli neljäs. Kuva Lehtikuva
Kuningatar Elisabet (keskellä) on ollut vallassa 60 vuotta. Tapahtumaa on juhlittu näyttävästi Britanniassa. Kuvassa kuninkaalliset risteilyllä Thamesjoella Lontoossa 3. toukokuuta.
Antti Ruuskanen heitti keihään kauden kotimaisen kärkituloksen 84,95 metriä Tampereen eliittikisoissa. Se oikeuttaa maailmanlistalla sijaan 7. Yleisurheilun EM-kisat järjestetään Helsingissä 27.6.–1.7.
Kesä tuli kaupunkiin. Helsinkiläiset nauttivat kaupungin puistossa oleskelusta heinäkuun ensimmäisenä viikonloppuna. Heinäkuussa useimmat ihmiset ovat kesälomalla, ja kaupungit hiljenevät. (Kuva Roland Helerand)
Jamaikalainen Usain Bolt on maailman nopein mies. Bolt voitti kultaa sekä 100 metrin että 200 metrin matkoilla Lontoossa. Hän voitti samat matkat myös Pekingissä vuonna 2008. Kukaan ei ole pystynyt samaan. (Lehtikuva)
Etelä-afrikkalainen Oscar Pistorius juoksee proteeseilla yhtä kovaa kuin toiset jaloilla. Kuva Lehtikuva
Syksyn satoa, sieniä ja hilloja oli myytävänä koko perheen markkinoilla Steiner-koululla Helsingissä. (Lehtikuva)
Ryan Nelsen ja Fields Harrington latasivat matkapuhelimien akkuja polkemalla tandem-polkupyörällään New Yorkin East Villagessa. Suurkaupungissa sähköt olivat maanantaina edelleen poikki jopa miljoonalta ihmiseltä. Voimakas trooppinen hirmumyrsky eli hurrikaani Sandy iski New Yorkiin maanantaina 29. lokakuuta. (Lehtikuva)
Lähi-idässä on todella levotonta. Syyrian lisäksi taisteluja käydään nyt myös Israelin ja Gazassa asuvien palestiinalaisten välillä. Kuvassa Israelin ilmaisku on osunut TV-asemaan Gazan kaupungissa. (Lehtikuva)
Moni kaipaa joulukuussa pois pimeästä Suomesta. Etelään, vaikka tälle rannalle. (Lehtikuva)
Suomalaiset käyttävät joululahjoihin ja jouluvalmisteluihin keskimäärin 400 euroa. Kirjat ovat suosittuja joululahjoja. (Lehtikuva)
Talven pimein aika on jo ohitse ja nyt mennään kohti kevättä! (Lehtikuva)
Kun lunta on paljon, moottorikelkat käyvät hyvin kaupaksi. Suomessa on 125 000 moottorikelkkaa.
Suomea edustaa euroviisuissa tänä vuonna Krista Siegfrids. Viisut järjestetään Ruotsin Malmössä toukokuussa. (Lehtikuva)
Nyt hiihtosäät ovat parhaimmillaan. Kuvassa isä ja lapsi hiihtävät meren jäällä. (Lehtikuva)
HIFK:n pelaajat juhlivat jääpallon Suomen mestaruutta Helsingissä 9. maaliskuuta.
HIFK voitti Porin Narukerän loppuottelussa ja varmisti näin SM-kullan. (Lehtikuva)
Teemu Pukin tekemä maali nosti Suomen tasatulokseen Espanjan kanssa jalkapallon MM-karsintaottelussa.
Tasapeli hallitsevan maailmanmestarin kanssa oli Suomelle loistava tulos. Ottelu pelattiin 22.3. (Lehtikuva)
Presidentti Sauli Niinistö puhui Kiinassa sunnuntaina. Yleisön joukossa istui myös puoliso Jenni Haukio. Kuva Lehtikuva
Vesi nousi siirtolapuutarhoihin Helsingin Oulunkylässä.
Ilmalaiva eli zeppeliini Pegasos saapui Suomeen tutkimaan ilmastonmuutosta. Zeppeliini viipyy Suomessa kesäkuun puoliväliin saakka.
Suomi jäi neljänneksi jääkiekon MM-kisoissa, kun Suomi hävisi pronssiottelun Yhdysvalloille.
Suomessa oli toukokuussa poikkeuksellisen lämmintä. Lapin Utsjoella mitattiin yli 30 astetta. Kuva Rovaniemeltä. (Lehtikuva)
Jukolan viesti kokosi viime viikonloppuna yli 16 300 suunnistajaa Jämsänkoskelle. Voiton vei Kalevan Rasti. (Lehtikuva)
– Koulun aloitus tuntuu hauskalta, mutta koulumatka jännittää vähän, kertovat kuusivuotiaat Vienna ja Henrik Peltomäki. He aloittavat ensimmäisen luokan Pohjois-Haagan ala-asteella Helsingissä. (Kaisa Kaatra)
Elokuu on rapujuhlien aikaa. Monet pitävät etenkin suomalasia rapuja suurena herkkuna. Juhliin kuuluvat rapujen lisäksi snapsit ja perinteiset juomalaulut. Ravustuskausi jatkuu lokakuun loppuun saakka.
Sienestys on suosittua puuhaa syyskuussa. Syksyllä metsät täyttyvät kantarelleista, herkkutateista ja muista sieniherkuista. Suomessa sienestys on jokamiehenoikeus. Italiassa tästä harrastuksesta pitää maksaa. (Lehtikuva)
Sää muuttuu kuluvalla viikolla syksyiseksi. Päivälämpötilat laskevat alle kymmeneen asteeseen, loppuviikosta voi olla yöpakkasia koko maassa. Ilmatieteen laitoksen mukaan Lapissa voi sataa jopa räntää. (Lehtikuva)
Helsingin perinteiset silakkamarkkinat avautuivat sunnuntaina ja jatkuvat koko viikon. Juulia Kalavainen
(oikealla), Ida Stenros (keskellä) ja Virve Rommi (vasemmalla) tulivat myymään kalaherkkuja Pyhtäältä. (Kuva Kaisa Kaatra)
Eino-myrsky kaatoi puita ja sai aikaan vakavia tuhoja viime viikonloppuna koko Suomessa. Myrsky heitti kiviä autotielle Hailuodon lauttarannassa Oulussa. Lauttaliikenne oli hetkellisesti poikki. (Lehtkuva)
Thaimaassa mielenosoitukset muuttuivat väkivaltaisiksi. Niissä vastustetaan maan hallitusta. Ihmiset yrittivät vallata hallituksen rakennuksia pääkaupungissa Bangkokissa. Poliisit suojasivat hallintokortteleita aidoilla, kyynelkaasulla ja vesitykeillä. Neljä ihmistä on saanut surmansa levottomuuksissa. (Lehtikuva)
Joulupukki ja joulumuori kävelyllä Turussa ensimmäisenä adventtipäivänä sunnuntaina 1. joulukuuta 2013.
Hyvää ja rauhallista joulua kaikille lukijoille! (Lehtikuva)
Lunta satoi viikonloppuna koko Suomessa. Myös Helsinkiin satoi viikonloppuna vihdoin ensilumi. Vain Hankoon ei ole Ilmatieteen laitoksen mukaan vielä tänä talvena satanut ensilunta (Kuva: Lehtikuva).
Presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio seurasivat lumilautailukisoja aurinkoisessa Sotšissa. (Lehtikuva)
Kaikkien aikojen parhaan suomalaisen jääkiekkoilijan Teemu Selänteen ura Leijonissa päättyi olympialaisissa.
Brasilian Rio de Janeiron sambakarnevaaleilla esiintyi myös Mangueira do Amanhan nuorten sambakoulu. (Lehtikuva)
Onnellinen voittaja. Kaisa Mäkäräinen voitti ampumahiihdon maailmancupin kokonaiskilpailun viikonloppuna. Mäkäräinen on voittanut maailmancupin kerran aikaisemmin vuonna 2011.
Saimaanorppien pesintä onnistui hyvin, vaikka leuto talvi uhkasi pesintää. Pesissä on ollut yllättävän monta pikku kuuttia eli norpan poikasta. Kuvassa on norppauros.
Pääsiäisenä epätavallisen lämmin sää suosi. Lappeenrantalaiset Sofia Panula ja Essi Väyrynen nauttivat kevään ensimmäiset jäätelöt Lappeenrannan valleilla Saimaan rannalla lankalauantaina. (Lehtikuva)
Jyväskyläläisestä Bea Toivosesta tuli missi toisessa polvessa. Hänen äitinsä oli Miss Suomi vuonna 1985. Vasemmalla vuoden 2013 Miss Suomi Lotta Hintsa. (Lehtikuva)
Välimerellä on valtava pakolaisongelma. Kuvassa haaksirikkoutuneita pakolaisia laskeutuu italialaisesta aluksesta Sisiliassa 13. toukokuuta. Välimeren ylittäminen pienillä ja liian täysillä aluksilla on hengenvaarallista.
Vastavalmistuneet. Abdallah Muhumud ja Minna Nurmi valmistuivat Keskuspuiston ammattiopistosta. He valmistuivat koulutuksesta, joka valmentaa työhön ja itsenäiseen elämään.
(Kuva Kaisa Kaatra)
Kesätyö. Susanne Nybergh myy Helsingin Kauppatorilla kesäherkkuja. Meneillään oli kesän neljäs työpäivä. (Kuva Kaisa Kaatra)
Miesjoukko seurasi tiiviisti jalkapallo-ottelua Rio de Janeiron Jacarezinhon slummissa eli köyhien asuinalueella. (Lehtikuva)
Kesä on ollut ennätyksellisen lämmin. Uimareita Plagenin rannalla Hangossa 24. heinäkuuta.
Vuoden 1952 Miss Universum Armi Kuusela vieraili viikonloppuna Muhoksella. 80-vuotias Kuusela asuu Yhdysvalloissa miehensä Albert Williamsin kanssa. Hän oli käynyt kotikunnassaan viimeksi 52 vuotta sitten. (Lehtikuva)
Riku Riski (vasemmalla) pelasi huikean ottelun jalkapallon EM-kisojen Suomen ensimmäisessä karsintaottelussa Färsaarilla. Riski teki kaksi maalia Färsaaria vastaan. Suomi voitti Färsaaret 3–1.
Safari Park -eläintarhan pandaemo synnytti kolmoset Kiinassa heinäkuun lopussa. Eläintarhan mukaan tämä on ensimmäinen kerta maailmassa, jolloin pandakolmoset on saatu pidettyä hengissä syntymän jälkeen.
Kurditytöt odottavat Turkin ja Syyrian rajalla pääsyä Turkkiin. Kymmenet tuhannet Syyrian kurdit ovat paenneet ääri-islamistisen Isis-järjestön vainoa Turkkiin.
Intian presidentti Pranab Mukherjee (vasemmalla) vieraili Joulupukin Pajakylässa Rovaniemellä. Presidentti sai Joulupukilta joululahjan jo nyt. Presidentti oli valtiovierailulla Suomessa ja tapasi suomalaisia poliitikkoja.
Kiinan Shenyangiin rakennettiin Halloween-juhlan kunniaksi taideteos 500 kurpitsasta.
Performanssin Tämä ei ole minun ruumiini -kohtaus kritisoi nuoruutta ihannoivaa naiskuvaa. Esityksessä 83-vuotias nainen istuu lasivitriinissä kasvoillaan nuoren naisen naamio. Monissa muissa maissa performanssi voitiin esittää, mutta Helsingissä naisen piti pukea päälleen alusvaatteet. Kuva on Hollannin esityksestä.
Ruotsin kruununprinsessa Victoria vieraili Suomessa viime viikolla. Hän ilahtui, kun sai kukkia ihailijoiltaan Linnea Uusitalolta (vasemmalla) ja Maaret Korpelalta. Prinsessa osallistui talousseminaariin Espoossa.
Intialainen Kailash Satyarthi (toinen vasemmalta) ja pakistanilainen Malala Yousafzai (keskellä) saivat Nobelin rauhanpalkinnon Oslossa Norjassa. Malala Yousafzai taistelee tyttöjen koulutuksen puolesta. Kailash Satyarthi kamppailee lapsityövoiman käyttöä vastaan.
Lux Helsinki -festivaali toi valo- ja äänitaidetta Helsinkiin. Kuvassa on tulisirkus Walkea Senaatintorilla.
Ukrainalaiset sytyttivät lyhtyjä sunnuntaina Maidanin aukiolla Kiovassa. Lyhtyjä sytytettiin raketti-iskun uhrien muistoksi. Lauantaina ainakin 27 ihmistä kuoli Itä-Ukrainan Mariupolissa kapinallisten iskussa.
Perjantaina 6. helmikuuta oli saamelaisten kansallispäivä. Kuvassa on saamelainen muusikko Ulla Pirttijärvi-Länsman. Hän esiintyy Solju-duossa Euroviisujen karsinnassa lauantaina 21. helmikuuta Yle TV2:ssa.
Koululaisten hiihtoloma-aika alkoi. Kuvassa vietetään laskiaisriehaa laskiaistiistaina Helsingin Kaivopuistossa.
Selkokeskuksessa vietettiin Maailman ääneen lukemisen päivää maaliskuun ensimmäisenä keskiviikkona. Selkosanomien toimittaja Markku Juusola luki lehteä ääneen Linda Ikoselle (vasemmalla) ja Enna Niemelle.
Ihmiset katsoivat auringonpimennystä Kampintorilla Helsingissä viime perjantaina. Silmät piti suojata oikein, jos pimennystä halusi katsoa. Kuvassa mies katsoo pimennystä hitsarinlasin läpi.
Vastasyntyneet karitsat ihmettelivät elämää Haltialan tilalla Helsingissä pitkäperjantaina.
SDP:n Nasima Razmyar juhli Timo Harakan kanssa läpimenoaan eduskuntavaaleissa. Eduskuntaan nousi
myös toinen maahanmuuttajataustainen ehdokas, vihreiden Ozan Yanar.
Englannin prinssi William ja herttuatar Catherine saivat toisen lapsen. Tytär sai nimekseen Charlotte Elizabeth Diana.
Pertti Kurikan nimipäivät ei selvinnyt euroviisujen finaaliin. Yhtyeen laulaja Kari Aalto tiistaina Wienissä.
Koulujen kesälomat alkoivat. Ylioppilastytöt Helsingin kielilukiosta kuvasivat toisiaan lakkiaispäivänä.
Heinäkuun kehitysvammaisten Special Olympics -maailmankisoihin lähtee Suomesta sisukas 92 hengen joukkue eli Sisujengi. Sisujengi esittäytyi Helsingin Narinkkatorilla. Jani Sievinen on uimari Tatu Kantosen kummiurheilija kisoissa. Kuva: Jenni Sipilä
Lappeenrantalaiset kutsuvat lihapiirakoita vedyksi ja atomiksi. Vety on lihapiirakka, jonka sisällä on lisäksi kinkkua ja kananmunaa. Atomissa on täytteenä jompaa kumpaa, kinkkua tai kananmunaa. Kuva: Petri Kiuttu
Lappeenrantalaiset kutsuvat lihapiirakoitaan vedyksi ja atomiksi. Vety on lihapiirakka, jonka sisällä on lisäksi kinkkua ja kananmunaa. Atomissa on täytteenä jompaa kumpaa, kinkkua tai kananmunaa. Kuva: Petri Kiuttu
Lappeenrantalaiset kutsuvat lihapiirakoitaan vedyksi ja atomiksi. Vety on lihapiirakka, jonka sisällä on lisäksi kinkkua ja kananmunaa. Atomissa on täytteenä jompaa kumpaa, kinkkua tai kananmunaa. Kuva: Petri Kiuttu
Ähtärin eläinpuistoon muutti suloinen kultapanda. Se tuli Suomeen Saksan eläintarhasta. Kultapanda on erittäin uhanalainen eläinlaji, joka elää Himalajan vuoristossa. Sitä kutsutaan usein myös kissakarhuksi tai pikkupandaksi. Kuva: Djurparken Opel-Zoo
Egypti avasi käyttöön uuden Suezin kanavan. Kanavaa on laajennettu siten, että se mahdollistaa
kaksisuuntaisen laivaliikenteen. Suezin kanava on lyhyin merireitti Aasian ja Euroopan välillä.
Kuva on kanavan avajaisseremoniasta Egyptistä, Ismailian satamasta.
Vihdoinkin kesä! Säät ovat olleet elokuussa tavallista lämpimämmät. Lämpimät säät jatkuvat vielä hetken, mutta sitten viilenee.
Cosplayn harrastajia MM-kilpailuissa Japanissa. Cosplayn harrastajat pukeutuvat sarjakuva-, peli- tai
elokuvahahmoiksi. Cosplay tulee englannin kielen sanoista costum ja play.
Kirjailija Astrid Lindgrenin Peppi-hahmo täyttää tänä vuonna 70 vuotta. Pepin tarina syntyi, kun Lindgren kertoi lapselleen tarinoita maailman vahvimmasta tytöstä. Kuvassa Peppiä näyttellyt Inger Nilsson Suomessa 1970.
Näyttelijä ja laulaja Vesa-Matti Loiri esiintyi Helsingissä 13 000 kuulijalle lauantai-iltana. Kyseessä oli 70-vuotisjuhlakonsertti. Loiri tekee vielä loppuvuonna perinteisen joulukiertueen kirkoissa ja konserttisaleissa. (Lehtikuva)
Sea Lion -merikaapelin asennus Suomesta Saksaan alkoi viime viikolla Helsingin Santahaminasta. Tietoliikennekaapeli avaa nopean verkkoyhteyden Suomesta Eurooppaan. Kaapeli alkaa toimia keväällä 2016. (Lehtikuva)
Perusuomalaisissa kuohuu. Perussuomalaiset erotti jäsenensä Sebastian Tynkkysen puolueesta viime viikolla.
Tynkkynen valittiin kuitenkin uudelleen puolueen nuorisojärjestön puheenjohtajaksi. Tynkkynen on arvostellut puolueen linjaa voimakkaasti. Hän on sanonut, että puolueessa yritetään vaientaa kriittiset äänet.
Maailman merkkirakennukset valaistaan Ranskan lipun eli Trikolorin värein sini-valko-punaiseksi. Valaistuksella muistetaan Pariisin terrori-iskun uhreja. Kuvassa Brandenburgin portti Saksan pääkaupungissa Berliinissä. (Lehtikuva)
Selkokeskuksen neuvottelukunnan puheenjohtaja Pertti Rajala antoi opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasoselle selkokirjan selkokielen juhlaseminaarissa opetusministeriössä viime viikolla. (Petri Kiuttu)
Joulu on jo ovella! Joulupukki vilkuttaa ihmisille joulukadun avajaisissa Helsingissä. (Lehtikuva)
Pakkanen paukkuu. Pakkanen kiristyy koko Suomessa ja lunta saatiin vihdoinkin myös Etelä-Suomeen. Kuvassa on hiihtäjiä Vantaan Hakunilan urheilupuistossa.
Englantilainen rocklegenda David Bowie on kuollut. Bowie kuoli 10. tammikuuta kotonaan New Yorkissa 69-vuotiaana. Bowie tunnettiin tyylikkyydestään. Kuva on otettu vuonna 1983.
Abba eli Benny Andersson, Anni-Frid Lyngstad, Agnetha Fältskog ja Björn Ulvaeus pitkästä aikaa yhdessä lavalla.
Yhtyeen jäsenet tapasivat Tukholmassa Mamma Mia! The Party -musikaalin avajaisissa. Abba hajosi vuonna 1983.
Kiinalaisen kuukalenterin mukaan nyt vietetään apinan vuotta. Kiinalaiset juhlivat vuodenvaihdetta 7.2. ympäri maailmaa. Vuodenvaihde on Kiinassa suuri juhla. Kuvassa kiinalaisia juhlijoita Australian Sydneyssä. (Lehtikuva)
Sandhja lähtee edustamaan Suomea euroviisuihin. Sandhja voitti UMK-laulukilpailun finaalin kappaleella Sing It Away. Sandhja Kuivalainen on 24-vuotias espoolainen. Hänen juurensa ovat Etelä-Amerikan Guyanassa. (Lehtikuva)
Pääministeri Juha Sipilä, ulkoministeri Timo Soini ja valtiovarainministeri Alexander Stubb poistuvat eduskunnan kyselytunnilta Helsingissä 10. maaliskuuta 2016.
Ruotsin kruununprinsessa Victoria ja prinssi Daniel saivat toisen lapsensa 2.3. Pikkuprinssin nimi on Oscar Carl Olof. (Kungahuset)
Elokuvaohjaaja Aki Kaurismäki saa Cannesin elokuvajuhlien kansainvälisen ohjaajapalkinnon. Carrosse d’Or-palkinto myönnetään Kaurismäelle elokuvajuhlilla, jotka järjestetään 11.–22.5. Kuva on vuodelta 2011.
Kevät on täällä! Krookukset, lumikellot ja talventähdet kukkivat Vantaalla viikonloppuna.
Mongolianvillihevonen sai varsan Korkeasaaren eläintarhassa juuri ennen äitienpäivää. Mongolianvillihevonen on nykyään maailman ainoa villihevoslaji.
Leijonat sai MM-hopeaa. Kanada voitti jännittävän loppuottelun 2–0. Kisojen isäntämaa Venäjä sai pronssia.Kuvassa pettynyt leijonalauma ottelun jälkeen. Jarno Koskiranta (keskellä) ja Mikael Granlund (vasemmalla). (Lehtikuva)
Yötön yö alkoi Lapissa toukokuun puolivälin jälkeen. Aurinko ei siis laske Lapissa lainkaan keskikesällä. Aurinko laskee seuraavan kerran Nuorgamissa 29. heinäkuuta. Pohjois-Lappia lukuun ottamatta päivät alkevat lyhentyä kesäpäivän seisauksen jälkeen 21. kesäkuuta. Kuvassa Utsjoen Tenojoki kesäyönä. (Lehtikuva)
Hossa on Suomen seuraava kansallispuisto. Hossan kansallispuisto avataan ensi vuonna 2017. Suomi täyttää silloin 100 vuotta. Hossa sijaitsee Kainuussa Suomussalmella. Uusi kansallispuisto on tarkoitettu kaikille, joten siitä rakennetaan mahdollisimman saavutettava. Hossaan tulee kaksi luontopolkua, jotka voi kiertää myös pyörätuolilla. Helppoja reittejä käyttävät myös vammaiset, lapset ja vanhukset. (Lehtikuva)
Kynnyksen toiminnanjohtaja Kalle Könkkölä sanoi, että 10.6. on vammaisten ihmisten itsenäisyyspäivä. 10.6. juhlittiin YK:n vammaisten oikeuksien sopimuksen toimeenpanoa Suomessa. Kuva on Pikkuparlamentilta Helsingistä.
Juhannus on valon ja keskikesän juhla. Suomessa juhannukseen kuuluu esimerkiksi juhannuskokko, juhannussauna ja juhannustanssit. Kuvassa juhannuskokko Helsingin Pihlajasaaressa viime juhannuksena.
Kesäloma ja mökki! Suomessa on noin 500 000 kesämökkiä. Suomalaiset rentoutuvat kesällä mielellään kesämökillä veden äärellä. Kuvassa Aimo Arffman soutaa veneellä kohti mökkirantaa Sotkamon Jormasjärvellä. Selkosanomat toivottaa hyvää kesää!
Ginga on Rio de Janeiron olympialaisten maskotti. Kuvassa Ginga seisoo Ipaneman uimarannalla Rio de Janeirossa. Olympialaiset alkavat perjantaina 5. elokuuta. Siitä lähtien Gingan voi nähdä tv-ruudussa joka päivä.
Kesäloma loppui ja arki alkoi. Suomen koululaisten kesäloma loppui elokuun puolessa välissä.
Helsinkiläisiä koululaisia koulumatkalla ensimmäisenä koulupäivänä 11. elokuuta.
Lontoon Notting Hillissä alkoi viikonloppuna Euroopan suurin katukarnevaali. Karnevaaliin osallistuu vuosittain noin miljoona ihmistä. Karnevaalissa voi nauttia karibialaisesta tunnelmasta.
Ruotsin nuorin prinssi sai nimekseen Alexander Erik Hubertus Bertil. Hän on Ruotsin prinssi Carl Philipin ja prinsessa Sofian ensimmäinen lapsi. Kuva on kastetilaisuudesta Drottningholmin linnan kirkosta.
Fanit odottivat kanadalaisen poptähti Justin Bieberin konsertin alkamista Helsingissä Hartwall-areenalla. Konsertti myytiin loppuun muutamassa minuutissa joulukuussa.
Waleed Altalib on kotoisin Irakista. Hän tekee vapaaehtoistyötä Myllypuron palvelukeskuksessa. Kuvassa Waleed lukee Kalevalaa Paula Elomaalle. Selkokeskus järjestää helmikuussa 2017 Minä luen sinulle -kampanjan. Kampanjaan voivat osallistua maahanmuuttajat, jotka opiskelevat suomen kieltä.
Keväällä Korkeasaaren eläintarhassa syntyi kolme amurintiikerin pentua. Ne saivat viime viikolla nimet. Ne ovat Iris, Isla ja Ina. Kuvassa Juho ja Olli Kivalo esittelevät pentujen kuvia Korkeasaaressa.
Luminen marraskuu. Etelä-Suomeen satoi viime viikolla ensilumi. Ilmatieteen laitos lupaa lumipyryä myös alkuviikoksi. Helsinkiin tuli pysyvä lumipeite näin aikaisin viimeksi 75 vuotta sitten.
Joulupukki vieraili Senaatintorilla viime sunnuntaina. Hän osallistui Helsingin Aleksanterinkadun joulukadun avajaisiin.
Onnea 99-vuotias Suomi! Presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio tanssivat itsenäisyyspäivän juhlissa Presidentinlinnassa Helsingissä 6. joulukuuta 2016.
Vuoden 2016 Lucia-mummoksi valittiin Lapinlahdella 85-vuotias Inkeri Lappalainen (oikealla).
92-vuotias Elvi Pekkarinen luovutti kynttiläkruunun seuraajalleen.
Jäiset aallot. Myrskytuuli pauhasi Helsingin Hernesaaressa. Itämerellä oli kova myrsky viime viikon lopulla.
Kukon vuosi alkoi. Kiinalainen uudenvuodenjuhla eli Kevätjuhla järjestettiin Helsingin keskustassa viime viikolla. Helsinki on järjestänyt Pekingin kaupungin kanssa juhlan jo kymmenen vuoden ajan.
Kalastaja kairaa reikää jäähän Suomussalmen Piispajärvellä. Pilkkiminen on suosittu ulkoilulaji Suomessa talvella.
Rion sambakarnevaali alkoi Brasilian pääkaupungissa Rio de Janeirossa. Ensimmäisenä yönä juhlimassa oli myös sambakoulun oppilaiden jättipapukaija. Rion sambakarnevaali on maailman suurin karnevaali.
Viihdeohjelma Putouksen Vuoden sketsihahmo on Aina Inkeri Ankeinen. Hahmoa esittää näyttelijä Pilvi Hämäläinen. Ohjelmassa näyttelijät esittävät erilaisia sketsejä eli lyhyitä humoristisia esityksiä.
Maailman vesipäivää vietettiin maaliskuun 22. päivänä. Tänä vuonna teemana oli puhdas vesi.
Kuvassa syyrialainen tyttö kantaa vesiastiaa Aleppossa.
Vihreiden ehdokas Ozan Yanar juhli vihreiden vaalivalvojaisissa Tavastialla. Yanar oli yksi vaalien yllättäjä ja ääniharava. Hän sai 11. eniten ääniä koko Suomessa, 4 770 ääntä. Ozan muutti Suomeen Turkista 14-vuotiaana.
Helsingissä järjestettiin viikonloppuna Tiedemarssi. Helsingin marssi oli osa kansainvälistä tapahtumaa tieteen puolesta. Tapahtuma alkoi Washingtonista, jossa tutkijat huolestuivat presidentti Trumpin tavasta suhtautua tieteeseen ja tutkittuun tietoon.
Kevättä rinnassa. Viikin opetus- ja tutkimustilan lehmät kirmasivat kevätlaitumelle Helsingissä viikonloppuna.
Aurinkoisena viikonloppuna Helsingin Kaivopuistossa järjestettiin hevostapahtuma. Järjestäjien arvion mukaan tapahtumassa kävi ainakin 45 000 ihmistä. Tapahtuma on osa Suomi 100 -juhlavuotta.
Lapissa on harvinaisen paljon lunta vuodenaikaan nähden. Saariselän hiihtokeskuksen laskettelurinteet avataan ensi viikonlopuksi 8.–10. kesäkuuta. Kilpisjärvellä tehtiin viime viikonloppuna lumiukko. Kuva: Antti Ohenoja/Metsähallitus.
Britannian ilmavoimien RAF:n taitolentoryhmä Red Arrows esiintyi Kaivopuiston lentonäytöksessä Helsingissä viime perjantaina 9. kesäkuuta. Suomen Ilmailumuseon tapahtuma oli osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmistoa. Kaivopuistossa tapahtumaa seurasi ennätysmäinen yleisö. Paikalla oli arvion mukaan 130 000 katsojaa.
Tänään keskiviikkona 21. kesäkuuta on kesäpäivänseisaus. Pohjoisella pallonpuoliskolla on vuoden pisin päivä. Napapiirin pohjoispuolella aurinko ei laske lainkaan. Kesäpäivänseisauksen jälkeen yö alkaa taas hiljalleen pidentyä. Mies ui tyynessä Lestijärvessä Keski-Pohjanmaalla, vain jalka näkyy. (Lehtikuva)
Kulunut kesä on ollut tähän saakka viileä ja epävakainen. Sää kuitenkin lämpenee vihdoin. Lämmintä ilmaa on luvassa ainakin viikonloppuun saakka. Lapissa on nautittu tällä viikolla jopa helteestä. Kuvassa lomalaisia Nallikarin uimarannalla Oulussa keskiviikkoaamuna 26. heinäkuuta. (Lehtikuva)
Kouluvuosi alkaa tällä viikolla useilla paikkakunnilla. Tänä syksynä ekaluokan aloittaa noin 63 000 lasta. Perusopetuksen 7. vuosiluokalla aloittaa 60 000 koululaista ja lukioissa noin 35 000 opiskelijaa. Ammatillisessa peruskoulutuksessa aloittaa 46 000 opiskelijaa. Kuvassa koululainen ylittää suojatietä äitinsä kanssa. Poliisi haluaa muistuttaa, että erityisesti autoilijoiden tulee varautua yllätyksiin lapsia nähdessään ja vähentää ajonopeutta alueilla, joilla lapset liikkuvat. (Lehtikuva)
Yhdysvaltalainen kirjailija George R. R. Martin jakoi nimikirjoituksia scifi- ja fantasiaharrastajien Worldcon-tapahtumassa viime viikolla. Martin on kirjoittanut Game of Thrones- eli Tulen ja jään laulu -kirjasarjan. Kirjoista muokattu tv-versio on maailman suosituin tv-sarja. (Lehtikuva)
Kansanedustajat osallistuivat Anders Adlercreutzin (vas.) ja Reijo Hongiston (oik.) johdolla perinteiseen köydenvetokisaan eduskunnan liikuntapäivänä. Eduskunta aloitti työskentelyn kesätauon jälkeen viime viikolla.
Pihlajanmarjoja on nyt runsaasti. Pihlajanmarjoissa on kolme kertaa enemmän C-vitamiinia kuin appelsiinissa. Marttojen kotitalousasiantuntija Marja-Leena Pirkola poimi pihlajanmarjoja Oulussa.
Valotaidetta Jyväskylässä. Jyväskylässä järjestettiin 12. kerran Valon kaupunki -tapahtuma. Alexander Reichsteinin teoksessa ”They were here” on 15 rautalankahahmoa, jotka ovat pukeutuneet entisajan pukuihin. Teoksen nimi on suomeksi: He olivat täällä.
Koko perhe hymyili koirien Halloween-paraatissa Yhdysvalloissa, Manhattanilla. Perhe on pukeutunut Missä on Vallu -kirjasarjan Valluksi.
Ei sotaa! Ihmiset puolustivat rauhaa Yhdysvaltojen suurlähetystön edessä Etelä-Korean pääkaupungissa Soulissa.
Yhdysvaltojen presidentti Donald Trump vierailee Aasian kiertueellaan Etelä-Koreassa tällä viikolla.
Englannin kuningatar Elisabeth II ja hänen puolisonsa prinssi Philip viettivät rautahäitä.
Se tarkoittaa sitä, että he ovat olleet 70 vuotta naimisissa.
Yli 2000 laskettelijaa pukeutui joulupukiksi Sveitsin Alpeilla joulukuun alussa. Hiihtokeskus lahjoitti kaikille joulupukeille ilmaisen sisäänpääsyn hiihtokauden avajaisten kunniaksi.
Joulukuusia! Holiday Tree Farms -yritys on Yhdysvaltojen suurin joulukuusten kasvattaja.
Yrityksen työntekijät kaatavat ja kuljettavat noin miljoona joulukuusta joulun aikaan.
Kehitysvammaliitto ja Suomen Mielenterveysseura kehittävät uutta saavutettavaa some-palvelua. Järjestöt
pitivät aiheesta ideointikilpailun eli Hackatonin. Voittajatiimi kehitti idean virtuaalisesta lemmikistä, Markotista.
Markotin avulla keskustelu ja kohtaaminen netissä on helpompaa!
Seine-joki Ranskassa tulvii. Nainen ja koira kulkivat tietä soutuveneellä Villeneuve-Saint-Georgesissa, joka sijaitsee Seinen rannalla 20 kilometriä Pariisista etelään.
Eteläkorealaisia faneja Pyeongchangin olympialaisissa. Olympialaisten yksi teema on rauha. Toinen teema on Etelä-Korean lippu, joka tunnetaan nimellä Taeguekgi.
Pakkaset jatkuvat. Ilmatieteen laitos on antanut pakkasvaroituksen koko Etelä- ja Keski-Suomeen maanantaille, tiistaille ja keskiviikolle. Ulkoilijat leikkivät koiran kanssa jäällä Merisataman edustalla Helsingissä.
Tanhupallo on hauskin! Tanhupallo voitti Putous-ohjelman kilpailun viime viikolla. Putous on suosittu viihdeohjelma MTV3-kanavalla, jota on esitetty vuodesta 2010. Finaalia seurasi tänä vuonna 1,7 miljoonaa katsojaa.
Valomerkki ilmaston puolesta. Pieni tyttö sytytti kynttilän Kolumbiassa Earth Hour -tapahtumassa.
Tapahtumassa sähkövalot sammutettiin tunniksi merkiksi siitä, että ilmastonmuutos vaatii ripeitä toimia.
Koko maailmassa valot sammuivat lähes 18 000 maamerkistä. Suomessa järjestettiin noin 400 tapahtumaa.
Kevät tulee tänne pohjoiseenkin. Kuvassa on auringonottaja Helsingin Rajasaaressa viikonloppuna.
Suomessa kevättulvat ovat normaalia suurempia. Pohjanmaalla Länsi-Suomessa on nyt pahoja tulvia.
Kuvassa näkyy Kyröjoen tulva Kolkin kylässä Vaasassa. Pohjois-Suomessa jäiden lähtö ja jokien tulviminen on vielä edessä. Järvien vedenpinta on poikkeuksellisen korkealla myös Keski- ja Itä-Suomessa.
Kevät on tullut! Myös lehmät tietävät sen. Lehmät päästettiin laitumelle Viikin opetus- ja tutkimustilalla Helsingissä 5. toukokuuta. Tuhannet ihmiset tulivat katsomaan lehmien riemua.
Häähumua Britanniassa. Prinssi Harry ja näyttelijä Meghan Markle vihittiin lauantaina Windsorin linnassa,
Pyhän Yrjön kappelissa. Hääpari poistui kirkosta hevosvaunulla.
Lämmin toukokuu vauhditti kotimaisten kasvisten kasvua. Ensimmäiset suomalaiset avomaalla kypsyneet mansikat tulevat myyntiin jo kesäkuun ensimmäisellä viikolla. Nainen osti kotimaisia kasvihuoneessa kasvaneita mansikoita Helsingin kauppatorilla 28. toukokuuta. (Lehtikuva)
Puolustusvoimat täyttää tänä vuonna 100 vuotta. Puolustusvoimat järjestää vuoden aikana tilaisuuksia eri puolilla Suomea. Imavoimien taitolentoryhmä Midnight Hawks esiintyi lentonäytöksessä Helsingin Kaivopuistossa lauantaina 2. kesäkuuta. (Lehtikuva)
Voimistelijoita Gymnaestrada-tapahtumassa. Voimistelun suuri valtakunnallinen tapahtuma keräsi viime viikonloppuna Turkuun yli 10 000 voimistelijaa. Tapahtumassa oli näytöksiä, kilpailuita, koulutuksia ja muuta ohjelmaa. (Lehtikuva)
Jalkapallon MM-kisojen kisamaskotti on palloileva ja kiltti susi. Maskotin nimi on Zabivaka, mikä tarkoittaa suomeksi maalintekijää. Nainen poseerasi Zabivakan kanssa 9. kesäkuuta Mustanmeren rannalla lähellä Sotšin kaupunkia. Jalkapallon MM-kisat järjestetään Venäjällä 14.6.–15.7. (Lehtikuva)
Kesän herkku. Kotimainen avomaalla kasvatettu mansikka kypsyy juhannusviikolla. Kotimainen mansikkakausi alkaa tänä kesänä juhannusviikolla.
Hyvää juhannusta! Suomalaisiin juhannusperinteisiin kuuluvat sauna ja kokon poltto. Kokkoa poltetaan juhannusyönä. (Lehtikuva)
Naiset saavat nyt ajaa autolla Saudi-Arabiassa. Saudiarabialainen Reem Farahat on saanut juuri ajokortin. Hän on saanut työpaikan Careem-yrityksessä, joka tarjoaa kuljetuspalveluja. Kuva on otettu Saudi-Arabian pääkaupungissa Riadissa 24. kesäkuuta 2018. Kuva: Lehtikuva
Heinäkuu on ollut ennätyksellisen helteinen Suomessa. Säätieteilijöiden mukaan lämpimät ilmat jatkuvat vielä ainakin viikon. Tytöt hyppäsivät uimaan Sääksjärven uimarannalla Nurmijärvellä torstaina 26. heinäkuuta.
Norjalaiset kokoontuivat katsomaan uuden Mission Impossible -toimintaelokuvan kuvauksia. Elokuva on saanut valtavan suosion. Pääosaa esittävä Tom Cruise tekee elokuvassa itse stuntteja eli hengenvaarallisia temppuja. Osa niistä kuvattiin Norjassa. Elokuvan nimi on Mission: Impossible – Fallout.
Suomen presidentti Sauli Niinistö täytti 70 vuotta. Niinistö julkaisi yhteiskuvan Aaro-vauvan ja Lennu-koiran kanssa Twitter-tilillään perjantaina. Kuvalla hän kiitti kaikkia muistamisesta merkkipäivänä. (Kuva Tasavallan presidentti)
Voi söpöyttä! Korkeasaaressa syntyi pikkupandan poikanen. Pikkupanda on uhanalainen laji. Poikanen on
Korkeasaaren pikkupandaparin ensimmäinen. Pikkupanda painaa syntyessään noin sata grammaa.
Ähtärin eläintarhan isopanda Lumi täytti 4 vuotta viime viikonloppuna. Pandakakku on pandojen herkkua. Siinä on jauhoja, vettä, kananmunaa ja kivennäisiä. Lisäksi kakussa oli omenaa, porkkanaa ja bambua.
Miss Suomi 2018 Alina Voronkova sekä vanhemmat Svetlana Voronkova ja Dmitri Voronkov iloitsevat Miss Suomi 2018 -kilpailun finaalissa Billnäsin ruukilla. Alinan isä on syntynyt Moskovassa ja äiti on inkeriläinen. (Lehtikuva)
Suomessa on nyt komea ruska, eli luonto on värikkäimmillään. Kuvassa on Helsingin Töölönlahti lokakuussa.
Italiassa tulvii. Kuva on otettu Venetsian Pyhän Markuksen aukiolla viime viikon maanantaina.
Paikallisten viranomaisten mukaan tulvavesi nousi yli 1,5 metriä. Mittaushistorian aikana
tulvat ovat olleet näin pahoja Italiassa vain viisi kertaa aiemmin.
Uusi merisilta yhdistää Hongkongin ja Kiinan mantereen. Silta on maailman pisin. Sen pituus on 55 kilometriä.
Helsingin pormestari järjestää joka vuosi itsenäisyysjuhlan neljäsluokkalaisille helsinkiläisille koululaisille. Kuvassa pormestari Jan Vapaavuori kättelee koululaisia vaimonsa Outi Vapaavuoren kanssa Finlandia-talossa.
Suomalainen joulupukki vieraili Unkarissa yhdeksän päivän ajan. Kuvassa joulupukki on juuri saapunut Budapestin lentokentälle. Suomen kulttuuri- ja tiedeinstituutti Budapestissa järjesti vierailun jo 13. kerran.
Valkoiset joutsenet. Pietarilaiset balleriinat esiintyivät Helsingissä Finlandia-talossa tällä viikolla.
He esittivät venäläisen säveltäjän Pjotr Tšaikovskin baletin Joutsenlampi.
Pakkanen paukkuu koko Suomessa. Kuvassa on jäälinna Vanhankaupunginlahdella Helsingissä viime viikonloppuna.
Kilpahiihtäjien kausi on nyt parhaimmillaan. Kuvassa juhlivat norjalaiset Maiken Caspersen Falla (vasemmalla) ja Tiril Udnes Weng Norjasta sekä Maja Dahlqvist, Ida Ingemarsdotter, Evelina Settlin ja Hanna Falk Ruotsista. He olivat parhaita parisprintissä Salpausselän kisoissa Lahdessa 10. helmikuuta.
Abiturientit eli lukion päättävät oppilaat penkinpainajaisten ajelulla Helsingissä helmikuussa. Penkinpainajaiset eli penkkarit ovat abiturienttien juhla lukion viimeisenä päivänä. Penkinpainajaisten jälkeen abiturienteilla eli abeilla alkavat ylioppilaskirjoitukset.
Tulppaaneja Venäjällä. Kansainvälistä naistenpäivää vietettiin viime viikolla 8. maaliskuuta. Mies osti
mahtavan määrän tulppaaneja Moskovan torilla. Venäjällä naistenpäivä on vapaapäivä.
Risteilyalus Viking Sky matkalla satamaan Moldessa Norjassa, kun vaara on ohi. Alus joutui merihätään voimakkaassa tuulessa Pohjanmerellä viikonloppuna, sen kaikki moottorit sammuivat. Aluksella oli 1300 matkustajaa. Useita satoja matkustajia evakuoitiin helikopterilla.
Viime viikolla Yle ja Kehitysvammaliitto järjestivät kaikkien aikojen ensimmäisen selkokielisen
vaalikeskustelun. Voit katsoa vaalikeskustelun Yle Areenasta. Osasivatko poliitikot puhua selkokieltä?
Uudet kansanedustajat aloittivat työnsä. Vihreiden kansanedustajat Saara Hyrkkö (vasemmalla), Jenni Pitko ja Iiris Suomela (edessä) ovat menossa vihreiden kokoukseen.
24-vuotias Iiris Suomela on eduskunnan kuopus eli nuorin kansanedustaja.
Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrov (vasemmalla) ja Amerikan ulkoministeri Mike Pompeo tapasivat Rovaniemellä maanantaina 6. toukokuuta. Ulkoministerit keskustelivat Arktisen neuvoston kokouksessa esimerkiksi ilmastonmuutoksesta. Suomi oli kokouksen puheenjohtaja.
Game of Thrones -sarja päättyi maanantaina 20. toukokuuta. Yhdysvaltalainen HBO-kanava esitti sarjan ensimmäisen jakson keväällä 2011. Seuraavien vuosien aikana siitä tuli maailman suosituin tv-sarja. Sarja pohjautuu kirjailija George R.R. Martinin teoksiin. Kuvassa sarjan hahmot Jon Snow (näyttelijä Kit Harington) ja Daenerys Targaryen (näyttelijä Emilia Clarke). Kuva: Kuva HBO Nordic
Tuhansia ihmisiä kokoontui juhlimaan Helsingin kauppatorille sunnuntain ja maanantain välisenä yönä. Suomi voitti myöhään sunnuntai-iltana jääkiekon maailmanmestaruuden. Suomi voitti jääkiekon MM-kultaa nyt kolmannen kerran.
Puoluejohtajat esittelivät hallitusohjelmaa Helsingin keskustan Oodi-kirjastossa maanantaina 3. kesäkuuta. Kuvassa ovat Pekka Haavisto (vasemmalla), Juha Sipilä, Antti Rinne, Li Andersson ja Anna-Maja Henriksson.
Pohjois-Suomessa ja Lapissa vietetään nyt valoisia kesäöitä. Keskiyön aurinko tai yötön yö tarkoittaa sitä, että aurinko paistaa myös yöllä. Kuva on otettu Utsjoen Tenolla. Utsjoki on Suomen pohjoisin kunta. Aurinko laskee Utsjoella seuraavan kerran 28. heinäkuuta. Aurinko laskee Suomen pohjoisimmassa paikassa Nuorgamissa 29. heinäkuuta.
Ensi viikonloppuna vietetään juhannusta. Juhannusaatto on kesäpäivänseisauksen päivänä. Silloin on vuoden pisin päivä. Juhannuksen nimi tulee kristinuskosta. Juhannuksena on Johannes Kastajan syntymäpäivä. Juhannuksen perinteisiin kuuluu juhannuskokko. Kuva on otettu Helsingin Pihlajasaaressa.
Kesäkuussa juhlitaan kansainvälistä Pride-kuukautta. Pride-kuukausi muistuttaa homojen, lesbojen ja muiden seksuaalivähemmistöjen oikeuksista tasa-arvoiseen elämään. Kuvassa keskellä on Kanadan pääministeri Justin Trudeau. Hän osallistui Pride-kulkueeseen Torontossa 23. kesäkuuta.
Pääministeri Antti Rinne kertoi Suomen tavoitteista EU-puheenjohtajuuskaudelle eduskunnassa 26. kesäkuuta. Suomi nostaa puheenjohtajakaudella esiin erityisesti ilmastonmuutoksen. Suomesta tulee EU:n puheenjohtajamaa maanantaina 1. heinäkuuta. Puheenjohtajakausi kestää puoli vuotta.
Rammstein esiintyi viime viikonloppuna Tampereella jättikonserteissa Euroopan kiertueellaan.
Konserteissa oli yli 60 000 katsojaa. (Kuva Jens Koch)
Venäjän presidentti Vladimir Putin vieraili Suomessa viime viikolla. Putin keskusteli keskiviikkona presidentti Sauli Niinistön kanssa. Presidentit vierailivat myös Suomenlinnassa, jossa he söivät illallista. (Lehtikuva)
Merikotkan suojelu on onnistunut Suomessa hyvin. Merikotkia syntyi tänä vuonna ennätysmäärä.
Kotkat saivat 558 poikasta. 1970-luvulla merikotka oli kuolemassa sukupuuttoon Suomessa. (Lehtikuva)
Värikäs mandariinisorsa on herättänyt huomiota Suomessa. Ulkoilijat ihastelivat viikonloppuna Vantaan Myyrmäessä mandariinisorsaa, joka viihtyi muiden sorsien joukossa.
Mandariinisorsa on lähtöisin Kaukoidästä. Kuvassa on mandariinisorsapari Englannissa. (Kuva Francis C. Franklin / Wikimedia)
Suomen presidentti Sauli Niinistö tapasi Yhdysvaltain presidentin Donald Trumpin 2. lokakuuta Yhdysvaltojen pääkaupungissa Washingtonissa. Presidentit tapasivat Yhdysvaltain presidentin virka-asunnossa Valkoisessa talossa. (Lehtikuva)
Japanilaisen Urasenke-koulukunnan edellinen suurmestari tohtori Genshitsu piti perinteisen teeseremonian eduskunnan varapuhemies Tuula Haataiselle 11. lokakuuta. Tilaisuus järjestettiin eduskunnassa puhemiehen edustustilassa. Samalla juhlistettiin Suomen ja Japanin valtioiden 100 vuoden ystävyyssuhdetta. (Kuva Hanne Salonen / Eduskunta)
Pakkasta on luvassa tällä viikolla. Ilmatieteen laitos ennustaa normaalia kylmempää säätä.
Pohjois-Suomessa, Rovaniemellä, on kovat pakkaset. Jenni Hämäläinen lähti melomaan kajakilla
Ounasjoelle 3. marraskuuta 2019. (Lehtikuva)
Saksassa juhlittiin viime viikolla Berliinin muurin kaatumisen 30-vuotispäivää. Berliinin muuri kaadettiin 9.11.1989. Berliinin maamerkki Brandenburgin portti (kuvassa) valaistiin näyttävästi. Muurin kaatumista juhlittiin myös East Side Galleryssa, jossa sijaitsevat kuuluisimmat muurin säilyneet osat.
Presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio juhlivat kutsuvieraiden kanssa itsenäisyyspäivänä. Itsenäisyyspäivän vastaanotto järjestetään Presidentinlinnassa Suomen itsenäisyyspäivänä perjantaina 6. joulukuuta. Kuva on viime vuodelta.
Joulukadun avajaisia vietettiin Helsingissä marraskuun lopussa. Senaatintorille pystytettiin perinteinen joulukuusi.
Koala loukkaantui Australian metsäpaloissa ja kärsi nestehukasta. Sitä hoidettiin koaloiden sairaalassa Port Macquarien kaupungissa.
Meilahden koulun oppilaat tanssivat kiinalaisen uudenvuoden juhlassa Helsingissä.
Kiinalainen rotan vuosi alkoi perjantaina.
Ciara-myrsky riehui Pohjois-Ranskassa sunnuntaina 9. helmikuuta. Ciara myrsky aiheutti tuhoja Länsi-Euroopassa viikonloppuna. Tuulenpuuskat alkoivat myös Suomessa sunnuntaina illalla.
Uniao da Ilha -sambakoulun jäsenet esiintyivät Rion sambakarnevaalin ensimmäisenä yönä Rio de Janeirossa
Brasiliassa 24. helmikuuta. Kylteissä lukee paz eli rauha. Rion karnevaali on maailman suurin sambakarnevaali.
Välittäjiä Saksassa Frankfurtin pörssissä maanantaina 9. maaliskuuta 2020. Pörssiosakkeet halpenivat
maanantaina voimakkaasti Yhdysvalloissa, Aasiassa ja Euroopassa koronaviruksen takia.
Paavi Franciscus käveli Rooman keskustassa autiolla Via del Corso -kadulla 15. maaliskuuta. Koronavirus on tyhjentänyt myös Rooman kadut.
Paavi Franciscus käveli Rooman keskustassa autiolla Via del Corso -kadulla 15. maaliskuuta. Koronavirus on tyhjentänyt myös Rooman kadut.
Talon asukkaat soittivat banjoa ja lauloivat Saksan Dortmundissa sunnuntaina 22. maaliskuuta. Asukkaat
ovat eristäytyneet koteihinsa koronaviruksen takia. He osoittivat musiikilla tukeaan ympäri maailman.
Koronaviruksen seurauksena on syntynyt maailmanlaajuinen nallehaaste. Nallejahdissa lapset voivat etsiä
nalleja ihmisten ikkunoista ja parvekkeilta. Kuvassa lapsi katsee nalleja Helsingin Katajanokalla.
Koronavirus on aiheuttanut myös myönteisiä asioita. Ilmansaasteiden määrä on vähentynyt,
koska tehtaat on suljettu ja liikenne vähäistä. Himalajan huippu näkyy nyt ensimmäistä kertaa vuosiin.
Mount Everest kuvattiin 25. maaliskuuta Nepalissa lähellä Kathmandua.
Helsingin Vallilaan on maalattu seinämaalaus eli muraali. Taideteoksessa on sairaanhoitaja, joka on pukeutunut suojavarusteisiin ja supersankarin asuun. Maalaus on kunnianosoitus sairaanhoitajille.
Ranskalainen avustusjärjestö on auttanut joukon syyrialaisia kokoontumaan ilta-aterialle. Ramadanin eli paaston aikaan aterian nimi on iftar. Se syödään vasta auringonlaskun jälkeen.
Kuva on otettu 12. toukokuuta pienessä kylässä Aleppon maakunnassa Syyriassa.
Yhdysvalloissa vietettiin maanantaina 25. toukokuuta sodissa kaatuneiden muistopäivää (englanniksi Memorial Day). Koronavirus on iskenyt pahasti Yhdysvaltoihin. Yhdysvalloissa on löydetty melkein 1,7 miljoonaa tartuntaa. Lähes 100 000 ihmistä on kuollut koronaviruksen aiheuttamaan tautiin. Se on eniten koko maailmassa. Kuvassa on hengityssuojaimin varustautuneita poliiseja Los Angelesin Venice Beachilla.
Ihmisiä terassilla Saariselällä Inarissa 1. kesäkuuta. Saariselän hiihtokeskus aloitti maanantaina kesälaskettelukauden koronaviruksen aiheuttaman tauon jälkeen. Myös koronarajoitukset lievenivät maanantaina. Esimerkiksi ravintolat, terassit ja kirjastot saavat olla jälleen auki.
Kuvassa ovat labradorinnoutaja Jutta ja koiranohjaaja Jussi Planting. Jutta on uusi tullikoira. Jutan koulutus päättyi toukokuussa. Jutta on erikoistunut löytämään huumausaineita. Jutta työskentelee Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Venäjän tulli lahjoitti Jutan Suomen tullille. Jutta juhlistaa tullien yhteistyötä, joka on kestänyt 25 vuotta.
Ensimmäiset suomalaiset mansikat kypsyvät juhannusviikolla. Tänä vuonna mansikan pääsato kyspyy heinäkuussa. Hedelmän- ja Marjanviljelijäin liiton mukaan mansikan satokausi on pidentynyt myös Suomessa. Nykyisin mansikkasato jatkuu toukokuusta syyskuuhun.
Hurjaa vauhtia Ketjukarusellissa! Monet Suomen huvipuistot aukesivat asiakkaille kesäkuussa. Koronaviruksen takia huvipuistoissa saa vierailla vähemmän ihmisiä kuin tavallisesti. Huvipuistoissa on turvallista käydä, kun huvipuistojen työntekijät ja asiakkaat huolehtivat hyvästä hygieniasta ja pitävät turvavälit muihin. Kuva on otettu Linnanmäen avajaispäivänä 12. kesäkuuta Helsingissä.
Libanonin pääkaupungissa Beirutissa mellakoidaan. Mielenosoittajat syyttävät Libanon hallitusta räjähdyksestä, joka tuhosi puoli kaupunkia. Mielenosoittajat syyttävät Libanon hallintoa lisäksi korruptiosta eli lahjusten vastaanottomisesta ja välinpitämättömyydestä. Ihmiset vaativat muutoksia Libanonin talouteen ja politiikkaan.
Sanna Marin valittiin SDP:n puheenjohtajaksi puoluekokouksessa. SDP:n puoluekokous järjestettiin Tampereella 22.–24. elokuuta. SDP:n aiempi puheenjohtaja Antti Rinne toivoi, että puolueen jäsenet unohtavat kiistat ja keskittyvät tekemään töitä. Sanna Marin on 34-vuotias. Hän on myös Suomen pääministeri. Marin on SDP:n johdossa seuraavat kolme vuotta.
Annika Saarikko (vasemmalla edessä) on keskustapuolueen uusi puheenjohtaja. Saarikko on hallituksen tiede- ja kulttuuriministeri. Keskustan aiempi puheenjohtaja Katri Kulmuni on kuvan oikeassa laidassa.
Viking Linen matkustajalaiva Amorella joutui onnettomuuteen sunnuntaina 20.9. Amorella ajoi karille Ahvenanmaan saaristossa, jossa laivan pohja kosketti kalliota. Laivan matkustajat eivät olleet vaarassa. (Lehtikuva / Merivartiosto)
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump ja hänen vaimonsa Melania Trump ovat saaneet koronatartunnan. Presidentti Trump joutui viime perjantaina sairaalahoitoon. Trump lähti sairaalasta tiistaina.
Onni Rantanen voitti Vuoden luontokuva -kilpailun 2020 nuorten sarjan. Kuvan nimi on Kihlajaislahja. (Kuva Onni Rantanen)
Intian pääkaupunki Delhi on maailman saastuneimpia kaupunkeja. Delhi on viime aikoina peittynyt paksuun ja myrkylliseen savusumuun, joka on terveydelle vaarallista. Kuva on Delhin vanhasta kaupungista.
Maailmassa todettiin viime viikonloppuna ennätysmäärä uusia koronatartuntoja. Koko maailmasta löytyi 670 000 uutta tartuntaa. Koko maailmassa maailmassa on nyt yhteensä 54 miljoonaa koronatartuntaa.
Kuva otettiin Thaimaan pääkaupungin Bangkokin Suvarnabhumi-lentokentällä 16. marraskuuta.
Argentiinalainen jalkapalloilija Diego Maradona haudattiin viime torstaina. Maradona kuoli sydän-
kohtaukseen 25.11. Hän oli 60-vuotias. Maradonaa pidetään yhtenä kaikkien aikojen jalkapalloilijoista. Argentiinalaisille Maradona on melkein jumala. Kuva Argentiinan pääkaupungista Buenos Airesista.
Kaunis talvinen pakkaspäivä Sodankylän Kommattivaarassa.
Espanjassa on nyt poikkeuksellisen kylmä talvi. Viime viikon torstaina Espanjassa mitattiin kylmyysennätys. Pakkasta oli peräti 35,8 astetta. Kuvassa on hiihtäjä Madridin Cibeles-aukiolla 9. tammikuuta.
4 kommenttia uutiseen “Viikon kuva”
Muzamil
Ihana kuva, kiitos.
:-)
Muzamil
Missä se ranta on?
Kiitos
kisa
ihana kiva
Maaria
ne kuvat mihnä ne eläimet ne vanhemmat kuvat siis :D
Ihana kuva, kiitos.
:-)
Missä se ranta on?
Kiitos
ihana kiva
ne kuvat mihnä ne eläimet ne vanhemmat kuvat siis :D