Myra Rautioaho on kotoisin Filippiineiltä. Hän valmisti ravintolaan filippiiniläistä ruokaa. Myra Rautioaho puhuu vähän suomea. "Suomalaiset tykkäävät, kun puhun heidän kanssaan suomea. "

Värikäs ravintola tuo ihmisiä yhteen

Oulussa on kaksi kertaa vuodessa Värikäs ravintola -tapahtuma. Siellä voi maistella erilaisia ruokia eri puolilta maailmaa.

Värikäs ravintola on ruokatapahtuma, jossa maahanmuuttajat myyvät kotimaansa ruokia. He myös valmistavat ruuat itse. Tapahtuman järjestävät monikulttuurikeskus Villa Victor ja maahanmuuttajat yhdessä. He järjestävät Värikkään ravintolan kaksi kertaa vuodessa.

Villa Victor on Oulun kaupungin monikulttuurikeskus. Siellä tehdään monenlaista työtä maahanmuuttajien hyväksi.

Värikäs ravintola kotouttaa

Yksi Villa Victorin tärkeä tehtävä on kotouttaa eli auttaa muualta tulleita sopeutumaan elämään Suomessa. Kun maahanmuuttajat osallistuvat Värikäs ravintola -tapahtumaan, he ovat mukana myös tapahtuman järjestelyissä. Samalla he oppivat suomalaisia tapoja toimia. Kaikki maahanmuuttajat työskentelevät yhteistyössä, jotta tapahtuma onnistuu.

Tällä kertaa Värikkääseen ravintolaan osallistuu ihmisiä 16 maasta ympäri maailman. He kaikki asuvat nyt Oulussa. Mukana on maahanmuuttajia esimerkiksi Senegalista, Espanjasta, Indonesiasta, Brasiliasta ja Perusta.

Osallistujat myyvät erikoisen näköisiä ja nimisiä pasteijoita, piirakoita, kakkuja ja paljon muuta. Tapahtumaan saapuu paljon asiakkaita heti avaamisen jälkeen. He haluavat olla ajoissa, sillä suosituimmat ruuat loppuvat tässä ravintolassa nopeasti.

Myyjät ja asiakkaat ovat innoissaan

Myra Rautioaho on kotoisin Filippiineiltä. Hän myy Värikkäässä ravintolassa paistettuja nuudeleita, kevätkääryleitä ja tulista porsasta kookosmaidossa. Hän valmisti ja maustoi ne filippiiniläiseen tapaan.

– Valmistin ruuat kuitenkin niin, että ne sopivat myös suomalaiseen makuun. Ruuissa on aika vähän mausteita, ja ne eivät ole kovin tulisia.

Rautioahon mielestä on hauskaa esitellä oman kotimaan ruokaa. Hän on osallistunut Värikkääseen ravintolaan jo monta vuotta.

– Haluan perustaa oman ravintolan. Tämä on hyvä paikka harjoitella sitä varten. Kesäkuussa valmistun kokiksi.

Tilda Pulli on asiakkaana tapahtumassa. Hän on käynyt tapahtumassa jo monta kertaa. Pulli ostaa joka kerta kiinalaisia paistettuja nyyttejä.

– Nyt maistoin myös italialaista riisisalaattia, ja se oli jännän makuinen. Siinä maistui juusto, mutta muuten maku oli mieto.

– Täällä on mukava tunnelma ja mielenkiintoisia ruokia. Myyjät ja asiakkaat ovat innoissaan. Sitä on hauskaa seurata. Täällä myös tutustun uusiin ihmisiin, ja heidän kanssaan käyn mielenkiintoisia keskusteluja.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste