Valokuvassa on voimaa

Teksti: Kaisa Kaatra
Kuva: Kaisa Kaatra
Uutinen julkaistu: 13.08.2013

Valokuvaaja ja sosiaalikasvattaja Miina Savolainen halusi näyttää lastenkodin tytöille, kuinka arvokkaita he ovat. Syntyi näyttely Maailman ihanin tyttö.

Sosiaalikasvattaja ja valokuvaaja Miina Savolainen halusi kertoa lastenkodin lapsille, kuinka arvokkaita he ovat. Niin syntyi idea voimauttavasta valokuvaamisesta.

Miina Savolainen kuvasi Hyvösen lastenkodin tyttöjä kymmenen vuoden ajan. Tytöt saivat itse päättää, missä ja miten Miina kuvaisi heitä. Miina ja tytöt tekivät unohtumattomia telttaretkiä. He kuvasivat järvellä, metsässä, kallioilla ja autiotalossa. Kuvista Miina ja tytöt kokosivat Maailman ihanin tyttö -näyttelyn ja kirjan. Ne ovat saaneet lukuisia palkintoja.

Nyt Miina Savolainen kouluttaa hoitoalan työntekijöitä. Maailman ihanin tyttö -näyttely kiertää ulkomailla. Näyttely palaa Suomeen tammikuussa.

Mitä tarkoittaa voimauttava valokuva?

– Voimauttavassa valokuvassa ihminen näkyy sellaisena kuin hän haluaa, että hänet nähdään.Valokuvaaja ei määrää kuvaustilannetta. Kuvattava kertoo valokuvaajalle, kuinka hän haluaa tulla kuvatuksi ja nähdyksi. Voimaantuminen kuvaa muutosta. Tarkoitus on oppia katsomaan itseään rakastavasti ja hellästi.

Mistä kaikki alkoi? Mistä idea voimauttavasta valokuvasta syntyi?

– Opiskelin sosiaali- kasvattajaksi ja menin 20-vuotiaana lastenkotiin töihin. Halusin kertoa lapsille, että he ovat tärkeitä ja arvokkaita. En kuitenkaan pystynyt kertomaan sitä puheella heille. Heidän luottamustaan oli rikottu sanoilla, jotka eivät ole totta. Halusin kokeilla, toisiko kuva paremmin esiin lasten arvokkuuden. Aluksi kuvaustilanteet tulivat lapsille tärkeiksi. Lapsille oli tärkeää, että keskityin vain heihin. Itse valokuvista tuli vasta myöhemmin tärkeitä.

Mitä lastenkodin tytöille nyt kuuluu?

– Me olemme yhä läheisiä ja järjestämme yhteisiä tapaamisia. Tytöt ovat nuoria aikuisia. Nuorin tytöistä on nyt 24-vuotias. Yksi tytöistä on esimerkiksi sanonut, että valokuvista hän on saanut maailman ihanin tyttö -tunteen, joka on säilynyt vuosia.

Minkälaisia koulutuksesi voimauttavasta valokuvasta ovat?

– Koulutuksissani on tavoitteena, että työntekijät oppisivat kuuntelemaan tarkemmin asiakkaitaan ja työkavereitaan. Koulutuksessa tutustutaan myös omaan itseen. Kuvaamme aina ensin omakuvia ja omaa perhettä.

Onko joku palaute kuvista jäänyt erityisesti mieleen?

– Erityisesti palautteista on jäänyt mieleen yhden tyttömme isän sanat. Hän sanoi, että yllättyi siitä, miten paljon kuvat häntä koskettivat. Hän oli ajatellut, ettei häntä tässä maailmassa mikään voi enää koskettaa. Hän luuli, ettei hän tunne mitään.

Miinan kotisivu www.voimauttavavalokuva.net

Maailman ihanin tyttö -näyttely Vantaan taidemuseossa 29.1. – 30.4.2014.

Samaan aikaan alkaa YLE Teeman Voimauttava valokuva -TV-sarja maanantaisin klo 21.

Miinan opiskelijoiden Lempeä Katse 3-näyttely, Kuopiossa VB-valokuvakeskuksessa 31.1. – 28.2.2014

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)