Tämä kasvi kaipaa isompaa ruukkua, koska multapaakku on täynnä juurta.

Tämä kasvi kaipaa isompaa ruukkua, koska multapaakku on täynnä juurta.

Uusi multa ja isompi ruukku

Huonekasvien mullat kannattaa vaihtaa maaliskuussa. Joskus kasvi kannattaa laittaa isompaan ruukkuun.

Huonekasvit innostuvat kasvamaan keväällä. Siksi viherkasvien mullat kannattaa vaihtaa jo helmi- tai maaliskuussa. Kukkivien huonekasvien mullan voi vaihtaa myöhemminkin.

Multa kannattaa vaihtaa kerran vuodessa. Silloin kasvi voi paremmin, kasvaa hyvin ja tuottaa iloa hoitajalleen. Jotkut kasvit, kuten kaktukset, viihtyvät samassa mullassa useitakin vuosia.

Mullanvaihto onnistuu parhaiten kun noudattaa muutamia ohjeita.

1. Kastele kasvi edellisenä iltana. Kostea multapaakku irtoaa helposti ja pysyy ehjänä.

2. Ota toisella kädellä kiinni ruukusta. Laita toinen käsi mullan pinnalle. Käännä ruukku ylösalaisin. Kopauta ruukun pohjaan, jolloin multapaakku irtoaa.

3. Rapsuta ja ravista varovasti vanhaa multaa pois. Laita paakku isompaan ruukkuun, jonka pohjalla on ohut kerros soraa.

4. Laita uutta multaa paakun reunoille. Älä täytä ruukkua kokonaan, jotta kasteluvesi ei valu pois. Kastele kasvi hyvin mullanvaihdon jälkeen.

Lähde puutarha.net

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste