Uimakouluun aikuisena

Teksti: Terhi Kivikoski-Hannula
Kuva: Kaisa Kaatra
Uutinen julkaistu: 22.05.2019

Aikuisenakin oppii uimaan, jos vain haluaa sitä tarpeeksi ja on valmis harjoittelemaan paljon.

Altaalle kävelee kuusi innokasta uimaria. Helsingin Uimarien aikuisten uimakoulu on alkamassa Valkeassa Talossa Helsingissä. Pian uima-allas täyttyy iloisesta puheesta ja naurusta.

Uimakoululaiset saavat harjoitella kaikessa rauhassa sekä matalassa että syvässä vedessä. Ryhmää ohjaa uimaopettaja Pirita Miettinen seitsemänä tiistai-iltana.

Tärkeä uimataito

Aikuisten uimakoulu on tarkoitettu kaikille yli 18-vuotiaille, jotka eivät osaa vielä uida. Lisäksi joillakin paikkakunnilla on maahanmuuttajille omia ryhmiä.

Miettinen sanoo, että uimaan oppii vain saamalla kokemuksia vedestä, ei lukemalla tai katsomalla vierestä. Lapsi ei opi uimaan, jos hän ei saa hyviä vesikokemuksia.

Onneksi aikuisenakin ehtii vielä hankkia uimataidon. Aikuinen oppii kuuntelemalla ohjeita, katsomalla mallia ja kokeilemalla.

Uimataito on tärkeä turvallisuuden takia. Tuhansien järvien Suomessa liikutaan paljon vesillä. Uiminen on myös erinomainen tapa kuntoilla, koska se vahvistaa koko kehoa. Lisäksi se sopii niillekin, joiden liikkuminen on rajoitettua terveyden takia.

Uimakoulu etenee rauhallisesti

Miettinen kertoo, että aikuisten uimakoulussa on hyvä henki. Kaikki tsemppaavat toisiaan ja katsovat mallia kaverilta. Joka kerralla joku oppii jonkin uuden asian. Pienessä ryhmässä jokainen saa harjoitella ilman kiirettä omassa tahdissa.

– Alkuun pääsee, kun tulee ryhmään mukaan, Miettinen sanoo.

Ensin tutustutaan matalassa altaassa veteen elementtinä eli siihen, millaiselta vesi tuntuu keholla ja kuinka kehoa voi liikutella vedessä. Sitten uimakoululaiset aloittavat hengitysharjoitukset. Sitten he alkavat etsiä oikeaaa uima-asentoa.

Pirita Miettinen kertoo, että uimataito kehittyy joka kerta. Toiseksi viimeisellä kerralla monet oppilaat uivat jo kroolia eli vapaauintia.

Uimaopettaja Pirita Miettinen näyttää, miten kädet liikkuvat vapaauinnissa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)