Pätevyys
Pätevyys tarkoittaa, että työntekijä osaa tehdä työnsä. Pätevyyden voi saada koulutuksen tai työkokemuksen kautta. Moniin töihin vaaditaan koulutus, jossa työntekijä on saanut pätevyyden. Tällaisia töitä ovat esimerkiksi bussinkuljettajan ja lääkärin ammatit.
Alainen
Alainen tarkoittaa työntekijää. Sana tulee ajatuksesta, että työntekijä on johtajan tai esimiehen määräysvallan alla.
Esimies
Esimies on osaston tai työntekijäryhmän työnjohtaja. Esimies valvoo työntekijän työtä sekä myös auttaa ja tukee työntekijää. Esimerkiksi sairauspoissaolo ja lomatoiveet ilmoitetaan yleensä esimiehelle.
Ansioluettelo (CV)
Ansioluettelossa eli CV:ssä kerrot, mitä olet opiskellut ja millaista työtä olet tehnyt. Lähetä CV työ- hakemuksen liitteenä työnantajalle.
Työehtosopimus (TES)
Työehtosopimuksessa sovitaan työehdoista, joita noudatetaan jollakin alalla. Työehtoja ovat esimerkiksi palkka, työaika ja lomat. Työehtosopimuksen tekevät työnantajien ja työntekijöiden järjestöt.
Vähimmäispalkka
Vähimmäispalkka tarkoittaa pienintä palkkaa, jota työnantajan on mahdollista maksaa työntekijälle.
Työsopimus
Työsopimus on työntekijän ja työnantajan sopimus työnteosta. Työsopimus tehdään, kun työ alkaa. Työsopimuksessa työntekijä lupaa tehdä sovittua työtä ja työnantaja lupaa maksaa sovittua palkkaa.
Uutinen oli mielenkiintoinen ja kiinnostava.
Oli. Hyvä. Uutinen
Nämä tiedot olivat minulle erittäin mielenkiintoisia ja opin niistä paljon
Mielenkiintoisia uutisia.
Это была полезная информация.
Hyviä uutisia ja tietoa.
tosi kaikki sanoa oli minulle uutta
Luettuani osan ymmärrä, että missä tahansa työelämässä on oltava koulutusta ja kokemusta, ei voi tehdä työtä ilman koulutusta.Sinulla on oltava työkokemus ja kiinnostus ammattiturvallisuuteenSinun on hyväksyttävä kaikki ehdot feras