A.B. Guy oli mukana Puhu selkokieltä -kampanjassa.

A.B. Guy oli mukana Puhu selkokieltä! -kampanjassa.

Työelämän sanoja selkokielellä

Työelämässä käytetään joskus vaikeita sanoja. Puhu selkokieltä -kampanja kokosi selkokielisiä selityksiä vaikeista sanoista.

Pätevyys

Pätevyys tarkoittaa, että työntekijä osaa tehdä työnsä. Pätevyyden voi saada koulutuksen tai työkokemuksen kautta. Moniin töihin vaaditaan koulutus, jossa työntekijä on saanut pätevyyden. Tällaisia töitä ovat esimerkiksi bussinkuljettajan ja lääkärin ammatit.

Alainen

Alainen tarkoittaa työntekijää. Sana tulee ajatuksesta, että työntekijä on johtajan tai esimiehen määräysvallan alla.

Esimies

Esimies on osaston tai työntekijäryhmän työnjohtaja. Esimies valvoo työntekijän työtä sekä myös auttaa ja tukee työntekijää. Esimerkiksi sairauspoissaolo ja lomatoiveet ilmoitetaan yleensä esimiehelle.

Ansioluettelo (CV)

Ansioluettelossa eli CV:ssä kerrot, mitä olet opiskellut ja millaista työtä olet tehnyt. Lähetä CV työ- hakemuksen liitteenä työnantajalle.

Työehtosopimus (TES)

Työehtosopimuksessa sovitaan työehdoista, joita noudatetaan jollakin alalla. Työehtoja ovat esimerkiksi palkka, työaika ja lomat. Työehtosopimuksen tekevät työnantajien ja työntekijöiden järjestöt.

Vähimmäispalkka

Vähimmäispalkka tarkoittaa pienintä palkkaa, jota työnantajan on mahdollista maksaa työntekijälle.

Työsopimus

Työsopimus on työntekijän ja työnantajan sopimus työnteosta. Työsopimus tehdään, kun työ alkaa. Työsopimuksessa työntekijä lupaa tehdä sovittua työtä ja työnantaja lupaa maksaa sovittua palkkaa.

Mitä mieltä olit jutusta?


6 kommenttia uutiseen “Työelämän sanoja selkokielellä”

  1. Subayda

    Uutinen oli mielenkiintoinen ja kiinnostava.

  2. Riina

    Oli. Hyvä. Uutinen

  3. Mursal shahwali

    Nämä tiedot olivat minulle erittäin mielenkiintoisia ja opin niistä paljon

  4. Ngoc

    Mielenkiintoisia uutisia.

  5. Марем

    Это была полезная информация.

  6. Hussam Ali

    Hyviä uutisia ja tietoa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste