Maa on talvella jäässä ja lumen peitossa. Hyönteiset eivät enää liiku luonnossa. Silloin kannattaa aloittaa lintujen talviruokinta. Ruokintaa ei saa keskeyttää, vaan sitä jatketaan kevääseen saakka.
Voit antaa linnuille ruoaksi vaikka auringonkukan siemeniä, rikottuja maapähkinöitä tai kauranjyviä. Myös valmiita siemensekoituksia ja talipötköjä saat kaupasta.
Linnut käyvät syömässä vain päivällä, kun on valoisaa. Talvella tuo aika on lyhyt. Linnut tarvitsevat kylmällä ilmalla paljon energiaa, jotta ne pysyvät lämpiminä. Siksi lintujen ruoka saa olla rasvaista.
Ohje siemenkakkujen tekemiseen:
- Tarvitset kakkuihin kookosrasvaa, rypsiöljyä, erilaisia siemeniä ja murskattuja pähkinöitä.
- Kakkumuotteina voit käyttää esimerkiksi pestyjä rahkapurkkeja tai mehupurkkien pohjia. Tarvitset myös narua.

- Laita purkit lähes täyteen siemeniä ja pähkinöitä. Leikkaa narusta 30 senttimetrin pätkä ja upota sen molemmat päät siementen sekaan. Tee tällainen ripustuslenkki jokaiseen kakkuun.
- Sulata 500 grammaa kookosrasvaa kattilassa miedolla lämmöllä. Sekoita joukkoon yksi desilitra rypsiöljyä.

- Kaada rasvaseos varovasti muotteihin niin, että siemenet peittyvät.
- Anna kakkujen kovettua seuraavaan päivään. Kakun irrottaminen onnistuu hyvin, kun kastat muotin hetkeksi kuumaan veteen.

- Ripusta siemenkakut puihin tai pensaisiin lintuja varten. Talviherkut ovat valmiit!

Kuvat ja ohje Anna Vasala

Kiitos ohjeesta. Käytin munkkirasvaa se näyttää maistuvan tintille sekä varpuselle.