Kaksi punaista mökkiä

Suomessa on yli puoli miljoonaa mökkiä eli pientä vapaa-ajan asuntoa. Ylen mukaan mökkien myynti kasvoi keväällä koronaviruksen takia. Ihmiset eivät voineet matkustaa ulkomaille, joten he halusivat mennä omalle mökille.

Täydellinen päivä mökillä

Sauna, järvi ja grilli omassa rauhassa. Niistä on tehty täydellinen kesäpäivä. Ei ole ihme, että monet suomalaiset rakastavat mökkeilyä eli mökillä oleilua.

Suomalaiset odottavat kesälomaa koko pitkän talven. Kun loma viimein alkaa, monet lähtevät mökille maaseudulle tai metsään. Mökillä he voivat nauttia luonnosta ja unohtaa kaupungin kiireisen elämän.

Mökkeilyä omassa rauhassa

Monet suomalaiset omistavat mökin, jossa he viettävät aikaa kesällä. Mökillä saa olla omassa rauhassa. Mökkeilijä voi ihailla maisemia ja kuunnella aaltojen ääntä. Jos on kuuma kesäpäivä, hän voi hypätä järveen uimaan.

Ruoan mökkeilijä valmistaa grillissä tai kalastaa järvestä. Illalla hän lämmittää saunan ja avaa kylmän juoman. Pieni sade tai tuuli ei haittaa, koska mökkeilijä voi istua saunassa lämpimässä.

Maisema, jossa järvi ja vastaranta

Mökki on usein järven, meren tai joen rannalla. Illalla tyyni järvi näyttää upealta, kun maisema heijastuu siitä.

Loma mökillä vai kaupungissa?

On myös suomalaisia, jotka haluavat olla kesällä kaupungissa. Heidän mielestään mökillä joutuu tekemään paljon työtä. Mökillä täytyy esimerkiksi pilkkoa polttopuita, leikata nurmikkoa ja kantaa vettä. Monessa mökissä ei ole sähköjä tai juomakelpoista vettä, joten elämä mökillä on vaikeampaa kuin kaupungissa. Myös hyttyset häiritsevät lomailijoita Suomen valoisissa kesäilloissa.

Tykkäätkö sinä mökkeilystä vai oletko mieluummin kaupungissa?

Mies soutaa veneellä

Mökki on usein eri kaupungissa kuin oma vakituinen koti. Tilastokeskuksen mukaan mökkimatkan keskipituus on alle sata kilometriä. Joskus mökki on saaressa, ja sinne täytyy mennä veneellä.

 

 

Mitä mieltä olit jutusta?


3 kommenttia uutiseen “Täydellinen päivä mökillä”

  1. Ilyas

    Järvi
    omassa rauhassa
    ihme
    hypätä
    täydellinen

  2. Alain

    vaikeampaa
    aaltojen
    nauttia
    Pieni sade
    sähköjä

  3. Nitti

    Hyviä uutisia

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste