Suomalaiset odottavat kesälomaa koko pitkän talven. Kun loma viimein alkaa, monet lähtevät mökille maaseudulle tai metsään. Mökillä he voivat nauttia luonnosta ja unohtaa kaupungin kiireisen elämän.
Mökkeilyä omassa rauhassa
Monet suomalaiset omistavat mökin, jossa he viettävät aikaa kesällä. Mökillä saa olla omassa rauhassa. Mökkeilijä voi ihailla maisemia ja kuunnella aaltojen ääntä. Jos on kuuma kesäpäivä, hän voi hypätä järveen uimaan.
Ruoan mökkeilijä valmistaa grillissä tai kalastaa järvestä. Illalla hän lämmittää saunan ja avaa kylmän juoman. Pieni sade tai tuuli ei haittaa, koska mökkeilijä voi istua saunassa lämpimässä.

Mökki on usein järven, meren tai joen rannalla. Illalla tyyni järvi näyttää upealta, kun maisema heijastuu siitä.
Loma mökillä vai kaupungissa?
On myös suomalaisia, jotka haluavat olla kesällä kaupungissa. Heidän mielestään mökillä joutuu tekemään paljon työtä. Mökillä täytyy esimerkiksi pilkkoa polttopuita, leikata nurmikkoa ja kantaa vettä. Monessa mökissä ei ole sähköjä tai juomakelpoista vettä, joten elämä mökillä on vaikeampaa kuin kaupungissa. Myös hyttyset häiritsevät lomailijoita Suomen valoisissa kesäilloissa.
Tykkäätkö sinä mökkeilystä vai oletko mieluummin kaupungissa?

Mökki on usein eri kaupungissa kuin oma vakituinen koti. Tilastokeskuksen mukaan mökkimatkan keskipituus on alle sata kilometriä. Joskus mökki on saaressa, ja sinne täytyy mennä veneellä.
Järvi
omassa rauhassa
ihme
hypätä
täydellinen
vaikeampaa
aaltojen
nauttia
Pieni sade
sähköjä
Hyviä uutisia