Vöner maistuu samalta kuin kebab. Kuvassa on Vöner Iskender -annos. Annoksessa on mukana myös salaattia ja erilaisia kastikkeita.

Suomalainen kasviskebab valloittaa maailmaa

Helsinkiläinen Siva Parlar on keksinyt todellisen hittituotteen. Se on kasviskebab eli vöner. Vöneriä viedään myös maailmalle.

Aluksi Siva Parlarilla oli pitseria Helsingin Kruununhaassa. Eräänä päivänä hänen ystävänsä toi sinne vegaanista juustoa eli juustoa, joka on valmistettu kasviksista.

– Aloin pohtia, että saakohan Suomesta kebabia, joka on valmistettu kasviksista. Etsin sellaista, mutta en löytänyt.

Siva päätti, että hänen täytyy tehdä kasviskebabia itse.

– Kun pitseria meni iltaisin kiinni, niin aloin testata keittiössä erilaisia reseptejä.

Lopulta kasviskebab valmistui seitan-vehnäproteiinin avulla. Monissa maissa on tehty aikaisemminkin kebabeja seitanista.

Myös Suomessa seitankebabeja on voitu tehdä esimerkiksi kotioloissa. Eri valmistajien kasviskebabit ovat kuitenkin erilaisia.

– Vönerin tarkka resepti on salaisuus, Siva huomauttaa.

Vönerin koostumus muistuttaa lihaa. Se myös maistuu hyvin paljon samalta kuin liha.

Siva Parlar opetteli jo pienenä poikana yrittäjäksi.

Vöneria saa jo ympäri Suomea

Kun Siva alkoi tarjoilla pitseriassaan vöneria noin kolme vuotta sitten, tuote nousi nopeasti suosioon.

– Yhtäkkiä pitseriaan alkoi tulla asiakkaita jopa muista kaupungeista.

Suosion takia Siva päätti luopua pitseriastaan. Hän keskittyi pelkästään vöneriin. Sitä alettiin tehdä ensin Suomessa ja sitten tehtaassa, joka sijaitsee Saksassa.

Tällä hetkellä Sivan vöneriä saa Suomesta jo ympäri maata eri ravintoloista ja kaupoista.

Ranskalaisetkin löysivät vönerin

Vöner on alkanut valloittaa myös maailmaa.

– Virossa vöneria saa jo noin sadasta ravintolasta ja kaupasta. Ruotsista vöneria saa noin sadasta kaupasta. Nyt vöneria on alettu myydä myös Ranskassa.

Siva kertoo, että vöner on kiinnostanut myös esimerkiksi Espanjassa, Englannissa, Sveitsissä ja Tanskassa. Keväällä korona-pandemia kuitenkin hieman hidasti uusien kauppasopimusten solmimista.

Kasviskebabia on helppo kokeilla

Vönerin tulevaisuus näyttää erittäin hyvältä.

– Yhä useammat ihmiset haluavat syödä kasvisruokaa. Kasvisruoka on terveellistä. Se auttaa esimerkiksi taistelussa ilmastonmuutosta vastaan.

Sellaistenkin ihmisten, jotka eivät ole syöneet paljon kasvisruokaa, on helppo kokeilla vöneria.

Baran Vurgun valmistaa vöner-annoksia Helsingin Museokadun lippakioskilla.

Mitä mieltä olit jutusta?


Yksi kommentti uutiseen “Suomalainen kasviskebab valloittaa maailmaa”

  1. Osas

    Kurpitsa on parhempi

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste