Julia Tuuri, kuvassa vasemmalla ja Fahrije Berisha soittavat Tempo-orkesterissa alttoviulua.

Julia Tuuri (vasemmalla) ja Fahrije Berisha soittavat Tempo-orkesterissa alttoviulua.

Soitamme yhdessä

Vantaan Tempo-orkesteri edistää maahanmuuttajien ja kantasuomalaisten yhteistoimintaa.

Vantaan Länsimäen koulun ruokasalista kuuluu iltapäivällä outoja ääniä: tuolien siirtelyä, soittimien viritystä, puheen ääniä ja naurua. 24 toisen ja kolmannen luokan oppilasta aloittaa Tempo-orkesterin harjoitukset.
Tempo toimii Länsimäessä ja Koivukylässä, missä asuu paljon maahanmuuttajia. Orkesterissa soittaa kantasuomalaisia ja maahanmuuttajia.

– Yhteinen innostus ja yhdessä tekeminen kasvattavat yhteishenkeä, sanoo musiikinopettaja Juha Ahvenainen.

Tempossa soittaa lapsia, jotka muuten eivät ehkä pääse harrastamaan soittoa. Tempon idea on levinnyt hitaasti muihin kuntiin. Ahvenainen arvioi, että syynä on kuntien pula rahasta.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste