Koronavirussrokote

Koronavirusrokotetta pistetään käsivarteen.

Sanastoa koronaviruksesta: Epidemian hallinta

Koko maailmassa leviää uusi koronavirus, joka aiheuttaa vakavan taudin joillekin ihmisille. Selkosanomat selittää yleisiä sanoja ja käsitteitä, jotka liittyvät koronavirukseen.

Rokote koronavirusta vastaan

Tutkijat ovat kehittäneet monta erilaista rokotetta koronavirusta vastaan. Rokotukset aloitettiin Suomessa alkuvuonna 2021. Ensin rokotettiin hoitajat ja lääkärit, jotka hoitavat koronapotilaita.

Rokote antaa ihmiselle vastustuskyvyn tiettyä tautia vastaan. Vastustuskyky tarkoittaa, että ihminen ei sairastu tautiin, jota vastaan hän on saanut rokotteen. Vastustuskykyä sanotaan myös immuniteetiksi. Ihminen saa vastustuskyvyn usein myös silloin, jos hän on sairastanut taudin. 

Koronaepidemian vaiheet

Viranomaiset jakavat koronaepidemian kolmeen vaiheeseen. Vaiheet perustuvat siihen, kuinka paljon tartuntoja on tietyllä alueella. Tauti voi olla eri vaiheessa eri kaupungeissa.

Vaiheiden nimet ovat perustaso, kiihtymisvaihe ja leviämisvaihe.

Perustaso

Perustaso tarkoittaa, että koronatartuntoja on vain vähän. Silloin tartunnat tulevat Suomeen pääasiassa ulkomailta. Sairaaloissa ei ole paljon ihmisiä hoidossa koronaviruksen takia.

Kiihtymisvaihe

Kiihtymisvaihe tarkoittaa, että tartuntoja on enemmän kuin perustasolla. Kiihtymisvaiheessa pystytään usein selvittämään, mistä tauti on tullut. Tauti leviää ehkä vain pienellä alueella. Sairaalat pystyvät hoitamaan potilaat, jotka joutuvat hoitoon koronaviruksen takia.

Leviämisvaihe

Leviämisvaihe tarkoittaa, että koronavirus leviää nopeasti ja isolla alueella. Tartuntojen alkuperä pystytään selvittämään vain alle puolessa tapauksista. Yhä enemmän ihmisiä joutuu sairaalaan hoitoon. Sairaalat voivat kuormittua liikaa.

Valmiuslaki

Valmiuslaki on laki, joka voidaan ottaa käyttöön silloin, kun Suomessa on poikkeustilanne. Poikkeustilanteen aikana elämä on erilaista kuin normaalisti. Koronakriisi on aiheuttanut poikkeustilanteen koko maailmaan. 

Valmiuslaki antaa viranomaisille luvan toimia normaalista poikkeavasti. Lain avulla voidaan esimerkiksi kieltää liikkuminen alueiden välillä.

Koronakoordinaatioryhmä

Koronakoordinaatioryhmässä kokoontuu joukko asiantuntijoita. Asiantuntijat seuraavat viruksen leviämistä. He tekevät myös ehdotuksia siitä, millaisia suosituksia ja rajoituksia olisi hyvä olla. Suomessa eri alueilla on oma koronakoordinaatioryhmä.

Tartuntarypäs

Tartuntarypäs tarkoittaa, että jollain alueella moni ihminen on saanut koronavirustartunnan lyhyessä ajassa. Tartuntarypäs voi syntyä esimerkiksi silloin, jos monet ihmiset ovat yhdessä ja saavat tartunnan samasta paikasta.

Altistuminen

Altistuminen tarkoittaa, että olet ollut lähellä ihmistä, jolla on koronatartunta. Silloin myös sinä voit sairastua koronatautiin.

Altistunut ihminen joutuu karanteeniin. Karanteeni tarkoittaa, että et saa tavata muita ihmisiä kuin perheenjäseniä tai käydä esimerkiksi kaupassa. Karanteenilla yritetään estää taudin leviäminen. Jos altistunut ihminen sairastuu, hän on karanteenin ansiosta tartuttanut mahdollisimman vähän muita ihmisiä.

Koronailmaantuvuus

Koronavirusta on eri alueilla eri määrä. Ilmaantuvuusluku kertoo, kuinka paljon alueelle tulee uusia tartuntoja tietyssä ajassa suhteessa ihmisten määrään.

Koronailmaantuvuus on matala, jos kahden viikon sisällä on enintään 25 tartuntaa 100 000 ihmisen joukossa.

Koronavilkku

Koronavilkku on sovellus, jonka voit ladata kännykkääsi ilmaiseksi. Sovellus kertoo, jos olet ollut pitkään lähellä ihmistä, jolla on koronavirustartunta. Silloin toisella ihmisellä on myös ollut Koronavilkku omassa puhelimessaan. Tieto altistumisesta siirtyy kännyköiden välillä.

Jos sinulla on koronatartunta, voit ilmoittaa siitä Koronavilkku-sovelluksessa. Saat ilmoituskoodin terveyskeskuksesta. Kukaan ei kuitenkaan tiedä nimeäsi sovelluksessa.

Jos moni ihminen käyttää Koronavilkkua, monia voidaan varoittaa koronalle altistumisesta.

Koronavilkku-sovelluksen voi ladata Google Play -kaupasta tai AppStore -kaupasta puhelimestasi. Täältä löydät Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ohjeet Koronavilkusta.

Kirjoittaja Riia Lamminmäki on viestinnän lehtori, joka oli Selkosanomissa työelämäpäivityksessä.

Lue myös muut sanaselitykset koronaviruksesta:

 

Juttua muokattu 7.7.2021. Muokattu seuraavien lauseiden aikamuoto: Rokotukset aloitetaan Suomessa alkuvuonna 2021. Ensin rokotetaan hoitajat ja lääkärit, jotka hoitavat koronapotilaita.

Mitä mieltä olit jutusta?


Yksi kommentti uutiseen “Sanastoa koronaviruksesta: Epidemian hallinta”

  1. Lina

    Tosi tärkeä tietoa