Pyöräily onnistuu talvellakin, kun on sopivat varusteet.

Pyöräily onnistuu talvellakin, kun on sopivat varusteet.

Pyöräile talvella turvallisesti

Talvipyöräilijän haasteita ovat liukkaus ja pimeys. Talvella kannattaa kiinnittää huomiota erityisesti heijastimiin, pyörän valoihin ja renkaisiin.

Talven pimeässä pyöräilijän näkyvyys on tärkeää. Pyörän heijastimet ja valot on pidettävä kunnossa ja puhtaina. Pyörässä täytyy olla pimeällä etu-, taka- ja sivuheijastimet sekä toimiva etuvalo. Pyörässä on hyvä käyttää myös punaista takavaloa.

Polkupyörä ei pysähdy liukkaalla säällä helposti. Liukkaalla pitäisi välttää nopeita ajoliikkeitä sekä jarruttaa hyvissä ajoin ennen pysähtymistä.

Nastarenkaat lisäävät turvallisuutta talvella ja niillä on mukavampi ajaa.

Nastarenkaat kannattaa vaihtaa pyörään, kun yöllä on pakkasta. Ainakin pyörän eturenkaan on hyvä olla nastoitettu.

Myös pyöräilykypärä on tärkeä, koska talvella voi kaatua helpommin. Mukavuutta lisäävät kypärähuppu sekä lämpimät vaatteet, jotka pitävät tuulta ja sadetta.

Muista nämä  varusteet, kun pyöräilet talvella:

• pyöräilijällä pyöräilykypärä, heijastimet ja lämpimät vaatteet

• pyörässä heijastimet edessä, takana ja sivulla

• pyörässä etuvalo sekä punainen takavalo

• pyörässä nastarenkaat.

Lähde Liikenneturva

Mitä mieltä olit jutusta?


2 kommenttia uutiseen “Pyöräile talvella turvallisesti”

  1. tottza

    hyvä on

  2. JoLe

    Onhan hyvä, kun muistetaan miten parhaiten on tehtävä pyöräilijäille talvella. Kiitos!!

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste