Näin teet kevätsiivouksen

Kevätaurinko paistaa sisään kotini ikkunasta. Kaikkialla näkyy pölyä, tahroja, murusia ja tavarakasoja. On aika siivota! Kaikkea ei kuitenkaan tarvitse siivota kerralla.

Mistä aloitan?

Ensimmäiseksi vien tarpeettomat talvivarusteet kierrätykseen ja kirpputorille. Sitten siirrän talvivaatteet, -kengät ja -urheiluvälineet säilöön varastoon, vaatehuoneeseen ja kaappeihin. Ennen säilytystä vaatteet ja kengät on kuitenkin hyvä huoltaa. Se sujuu näillä ohjeilla:

Talvivaatteiden huolto

• Tarkista vaatteiden pesulapuista,
miten ne saa pestä.

• Lajittele takit ja muut ulkoiluvaatteet koneella
pestäviin, käsin pestäviin ja niihin,
jotka pitää viedä pesulaan. Esimerkiksi villa- ja untuvavaatteet eivät yleensä kestä konepesua.

• Puhdista vaatteet ohjeiden mukaan.
Jos vaate ei ole likainen, sen voi tuulettaa.
Korjaa tai vie korjattavaksi vaatteet,
jotka ovat rikki.

Talvikenkien huolto

Harjaa talvikenkien pohjat esimerkiksi vanhalla tiskiharjalla.

• Pyyhi kengät nihkeällä rätillä
ja vie ne ulos tuulettumaan.

• Rasvaa puhtaat nahkakengät kenkärasvalla
ja kiillota ne pehmeällä liinalla.

• Työnnä kenkiin sanomalehtipaperia niin,
että ne säilyttävät muotonsa,
mutta eivät pullota.

• Korjauta rikkinäiset kengät suutarilla.

Sitten voikin ottaa esiin lämpimien säiden varusteet.

Lähteet martat.fi, siivous.info
Tarkempia ohjeita siivoukseen löydät Marttaliiton sivuilta: martat.fi.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste