Kurkiaura on tuttu näky lintujen muuton aikaan. Ensimmäinen lintu määrää suunnan. Nuoret kurjet oppivat muuttoreitin emoiltaan.

Muuttolinnut palaavat

Lintujen kevätmuutto on käynnissä. Muuttolinnut palaavat takaisin Suomeen. Monet linnut viettävät kylmän talven lämpimissä maissa.

Keväällä ne palaavat takaisin pohjoiseen. Lintujen paluumuutto jatkuu toukokuun loppuun.

Esimerkiksi kiurut ja västäräkit palasivat jo maaliskuun lopulla Etelä-Suomeen. Pohjois-Suomessa kiurun voi kuitenkin nähdä vasta toukokuussa. Etelässä nähtiin hanhia ja rastaita jo maaliskuussa.

Birdlifen tiedottaja Jan Södersved kertoo, että linnut tulivat tänä keväänä varhain.

– Suuri muuttoaalto on huhtikuussa, Södersved sanoo.

Myös ilmastonmuutos on vaikuttanut lintujen muuton aikatauluihin. Suomen kansallislintu laulujoutsen saapuu nykyään pari viikkoa aikaisemmin kuin ennen. Joutsen viipyy Suomessa pitkälle syksyyn.

Kun lähdet keväällä aikaisin töihin tai kouluun, voit kuulla lintujen laulua. Linnut laulavat erityisen kovaa juuri keväällä. Koiraslinnut laulavat, koska ne yrittävät houkutella naaraita pesäpuuhiin.

Vanhan sanonnan mukaan kesä lähestyy, kun kiuru ja peippo saapuvat. Peippoja nähtiin jo huhtikuun alussa Suomussalmella ja Joensuussa.

Lähteet STT, Yle

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste