Kuvassa on Pertti Kurikan muotokuva.

Pertti Kurikan muotokuva on vuodelta 2014.

Muotokuvia ryhmätyönä

Valokuvatyöpaja teki muotokuvia renessanssimaalarin tyylillä.

Valokuvaaja Pekka Elomaa on ohjannut Lyhty ry:ssä kehitysvammaisten valokuvatyöpajaa. Osanottajat tutustuivat Hans Holbeinin ja muiden renessanssitaitelijoiden töihin.

Holbein oli saksalainen taidemaalari. Hän eli renessanssiaikaan 1500-luvun alkupuolella. Renessanssi tarkoittaa uudelleensyntymistä. Silloin taiteilijat ottivat mallia muinaisen Kreikan ja Rooman taiteesta. Taide ikään kuin syntyi uudelleen renessanssiaikana.

– Holbein teki tavattoman hienoja muotokuvia 500 vuotta sitten. Ne eivät ole kiiltokuvia. Ne näyttävät oikeilta ihmisiltä, Elomaa kuvailee. Työpaja valitsi saman periaatteen.

Muotokuvat ovat nähtävillä Keravan taide- ja museokeskus Sinkassa 19. huhtikuuta asti. Näyttelyn nimi on Kuka painoi nappia, herra Holbein.

Mitä mieltä olit jutusta?


Tähän uutiseen ei voi enää lisätä kommentteja.