Kalevala Koru on Suomen suurin koruyritys, joka perustettiin vuonna 1937. Kalevalan korujen aiheet tulevat suomalaisesta kulttuurista ja historiasta.
Muotoilua menneiltä ajoilta
Myös Suomen kansalliseepoksen nimi on Kalevala. Kansalliseepos on kirja, johon Elias Lönnrot keräsi 50 runoa ja tarinaa 1800-luvulla. Vuonna 1935 kansalliseepos Kalevala täytti sata vuotta.
Kansalliseepoksen satavuotisjuhlia seurasi myös kirjailija Elsa Heporauta, joka sai idean. Hän halusi pystyttää patsaan Kalevalan naisten kunniaksi. Rahat patsasta varten oli tarkoitus kerätä myymällä kopioita Kansallismuseon vanhoista koruista.
Taiteilija Germund Paaer suunnitteli ja valvoi ensimmäisten korujen tuotantoa. Korut esiteltiin presidentti Kyösti Kallion vaimon Kaisan teekutsuilla. Näin perustettiin Kalevala Koru vuonna 1937. Korut myytiin loppuun jo teekutsuilla. Kun talvisota alkoi, naiset päättivät kuitenkin antaa rahat lapsille ja naisille, jotka menettivät isänsä ja miehensä sodassa.
Vuonna 1947 Kalevala Koru järjesti suunnittelukilpailun, koska se halusi myös moderneja koruja. Elsa Heporauta sanoi:
– Jos kopioi vanhaa, täytyy luoda myös uutta.
Korut valmistetaan Suomessa
Kalevalan korut on aina valmistettu Suomessa. Korut tehdään tehtaalla Helsingissä ja valmistetaan osittain käsin. Yhden korun tekeminen kestää kaksi viikkoa, ja noin kymmenen käsityöläistä osallistuu työhön.
Kalevala Korun omistaja on Kalevalaisten naisten liitto, joka tekee työtä suomalaisen kulttuurin hyväksi. Näin Elsa Heporaudan ajatus suomalaisten naisten kulttuurista elää edelleen.
Kalevalan päivää vietetään sunnuntaina 28. helmikuuta. Kalevalan päivä on suomalaisen kulttuurin merkkipäivä.
Lähteet Kalevala Koru, Kalevalaisten naisten liitto

Se on hyvä idea eriyisesti naisille Suomessa.