Pensasmustikat ovat suurempia kuin metsässä kasvavat mustikat.

Marjat – kotimaiset luonnon herkut

Suomalaiset rakastavat marjoja. Metsämarjoja kerätään täällä joka vuosi kymmeniä miljoonia kiloja. Eniten metsistä kerätään mustikoita ja puolukoita. Kotien puutarhoissa kasvavat yleisesti viinimarjat, vadelmat ja karviaismarjat.

Marjat ovat hyvin terveellisiä. Ne sisältävät muun muassa antioksidantteja, kivennäisaineita ja vitamiineja. Marjoissa ei ole paljon energiaa.

Aikaisemmin marjojen keruuta pidettiin ”mummojen puuhana”. Nykyään myös nuoret lähtevät keräämään marjoja. Luonnossa liikkuminen ja terveellinen ruoka kiinnostavat. Keruupaikan valinta on kuitenkin tärkeää. Marjoa ei pidä kerätä tien varrelta, jossa on paljon liikennettä. Teollisuusalueen läheltä ei myöskään saa kerätä.

Mustikoita kasvaa koko Suomessa

Mustikka kasvaa havumetsissä. Se kasvaa paremmin varjoisissa paikoissa kuin auringonpaisteessa. Mustikka on yleinen koko Suomessa.

Myös pensasmustikka on terveellinen marja. Se kasvaa puutarhoissa.

Mustikat sisältävät runsaasti polyfenoleja, C- ja E-vitamiinia. Molempia marjoja on helppo pakastaa.

Varsinkin pensasmustikka säilyttää pakasteessa hyvin rakenteensa. Mustikasta on perinteisesti leivottu piirakkaa, tehty keittoja ja hilloja.

Puolukka antaa suojaa monia tauteja vastaan

Puolukasta on useana vuonna saatu paras metsien sato. Monet asiat vaikuttavat marjojen satoon. Niitä ovat esimerkiksi talven pakkaset, pölytys, kosteus- ja lämpötila ja metsän käsittely.

Puolukassa ei ole yhtä paljon vitamiineja kuin mustikassa. Siinä on paljon antioksidantteja. Ne antavat suojaa mm. sydän- ja verisuonitauteja ja syöpäsairauksia vastaan.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste