Voikukan keltaiset kukat sopivat ruokien koristeeksi.

Luonnonkasveja lautaselle

Luonnossa kasvaa paljon kasveja, joista voi tehdä ruokaa. Voikukkia ja nokkosia kasvaa monilla paikoilla.

Vältä keräämistä vilkkaan liikenteen lähellä. Nokkosia kerätään keväällä ennen kukintaa. Voikukistakin kannattaa kerätä kevään ensimmäisiä lehtiä, jotka ovat miedon makuisia.

Voikukasta voi tehdä kesäisen salaatin.

Voikukka

Kasvien tunnistaminen on tärkeää, koska jotkut luonnonkasvit ovat myrkyllisiä.

Voikukka on helppo tunnistaa keltaisista kukista ja pitkulaisista lehdistä. Kasvin kaikki osat voi syödä. Voikukissa on monia terveellisiä aineita, kuten C-vitamiinia ja kalsiumia. Voikukan lehdissä on vahva maku. Kokeile niitä ensin varovasti vaikkapa salaattiin

Voikukkasalaatti kahdelle

2 desilitraa raejuustoa

2 desilitraa pieniä tomaatteja

Voikukanlehtiä

Suolaa ja ruokaöljyä

Huuhtele muutama voikukanlehti ja leikkaa ne saksilla silpuksi.

Sekoita raejuusto ja tomaatit.

Lisää voikukanlehdet, ripaus suolaa ja pieni loraus ruokaöljyä.

Nokkosessa on rautaa ja vitamiineja.

Nokkonen

Nokkosessa on melko mieto maku. Sitä voi käyttää pinaatin tapaan. Nokkonen sopii esimerkiksi lettuihin, sämpylöihin ja muhennoksiin.

Tuoreet nokkoset polttavat ihoa, joten käytä keräämisessä käsineitä. Kuivatut ja vedessä kiehuneet nokkoset eivät enää polta.

Nokkosen käyttö

Huuhtele muutama nokkosen varsi. Leikkaa lehdet kattilaan ja lisää vettä niin paljon, että nokkoset peittyvät.

Kuumenna vesi kiehuvaksi. Kaada vesi pois ja leikkaa nokkoset pieneksi silpuksi.

Lisää nokkosta valmiiseen ruokaan tai taikinaan. Voit myös pakastaa nokkoset ja käyttää ne myöhemmin.

Nokkostee

Laita teekannuun pari teelusikallista nokkosta. Kaada päälle kuumaa vettä.

Anna teen hautua noin 10 minuuttia. Siivilöi tee kuppiin ja nauti lämpimänä.

Luonnonkasvien käytöstä lisätietoa sivulta arktisetaromit.fi.

Mitä mieltä olit jutusta?


3 kommenttia uutiseen “Luonnonkasveja lautaselle”

  1. Parvaneh

    En ymmärtänyt paljon

  2. Milad iravano

    Kasvit muutetaan ruokaan ja käytetään teessä, ja niissä on kalsiumia ja C-vitamiinia.

  3. aran mirzai

    monet kukat ja kasvit ovat hyviä ja hyödyllisiä.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste