Lintujen talviruokinta aloitetaan syksyllä, kun maa jäätyy. Ruokintaan ei saa tulla taukoja talven aikana. Talvella linnut tarvitsevat koko ajan ruokaa, koska lämpimänä pysyminen kuluttaa paljon energiaa.
Ruokinta lopetetaan vasta keväällä, kun maa on kokonaan sulanut. Silloin linnut löytävät ruokaa luonnosta.
Miten linnuille annetaan ruokaa?
Ruokaa voi tarjota lintulaudoilta ja erilaisista ruokinta-automaateista.
Ruokintapaikka täytyy pitää puhtaana, koska lintujen taudit leviävät helposti ulosteiden mukana. Ruokinta-automaatit desinfioidaan keväällä käytön jälkeen.
Linnuille voi tarjota monenlaisia siemeniä, pähkinöitä ja kauranjyviä. Myös rasvapallot ja -tangot maistuvat monille linnuille. Rasvapallojen ympäriltä täytyy poistaa verkko, sillä linnut saattavat tarttua verkkoon kiinni. Silloin lintu voi jopa kuolla.
Leipä ei ole terveellistä linnuille, koska siinä on liikaa suolaa.
Eri lintulajeja on mukava seurata
Monipuolinen ruoka houkuttelee eri lintulajeja. Tiaiset pitävät auringonkukan siemenistä. Tilhet rakastavat pihlajanmarjoja, joita ne syövät usein suoraan puusta. Pihlajanmarjoja voi kuivata syksyllä, ja tarjota niitä talvella myös muille linnuille. Punatulkut syövät mielellään pähkinöitä.
Myös isot linnut ja oravat saattavat tulla syömään lintulaudalle. Linnuista ja oravista voikin saada hauskoja valokuvia ruokintapaikalla.
Monet ihmiset ruokkivat myös vesilintuja, kuten sorsia. Vesilinnuille kannattaa antaa talvella jotain vihreää, vaikka salaatinlehtiä.


Tärkeä ja kiinnostava juttu, kiitos!