Liikennettä Kuusisaarentiellä Espoossa.

Liikenteeseen tuli uusia sääntöjä

Uusi tieliikennelaki tuli voimaan kesäkuun alussa. Monet vanhoista säännöistä pysyivät ennallaan. Myös osa liikennemerkeistä uudistettiin.

Tieliikenteen lain tarkoituksena on parantaa liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta. Uudet säännöt koskevat esimerkiksi autoilijoita ja jalankulkijoita.

Pidä turvaväli

Liikenteessä on tärkeää pitää turvaväli eli pysyä tarpeeksi kaukana muista autoista. Myös nopeus täytyy pitää sellaisena, että auton pystyy pysäyttämään turvallisesti, jos tilanne vaatii.

Noudata nopeusrajoituksia

Liikenteessä täytyy noudattaa nopeusrajoituksia. Jos rajoituksia ei noudata, voi joutua maksamaan liikennevirhemaksun. Jos nopeusrajoituksia rikkoo kolme kertaa vuoden aikana, joutuu väliaikaiseen ajokieltoon.

Pysähdy suojatien eteen, jos näkyvyys on huono

Jos suojatien edessä on muita kulkuneuvoja, autoilijan täytyy hidastaa tai pysähtyä suojatien eteen.

Suojatien yli voi ajaa vain silloin, kun on varma, ettei jalankulkija tai pyöräilijä ole menossa suojatielle samaan aikaan.

Ilmoita pysäköintiajan alkaminen

Pysäköintiajan alkamisen voi ilmoittaa nyt vapaasti. Voit esimerkiksi kirjoittaa paperille, mihin aikaan olet pysäköinyt autosi. Aika pitää kuitenkin olla selvästi näkyvillä.

Muista ennakoida

Ennakointivelvollisuus tarkoittaa sitä, että toisten ihmisten toimintaa pitää arvioida ennalta. Omaa toimintaa täytyy muuttaa esimerkiksi silloin, jos näkee, että toinen tekee virheitä liikenteessä. Näin voidaan estää vahingot ja vaaratilanteet.

Uudet liikennemerkit

Kokonaan uusia liikennemerkkejä otettiin käyttöön noin 50. Lisäksi joitakin vanhoja liikennemerkkejä muutettiin selkeämmiksi.

Lähteet Yle ja Väylävirasto

Uusia liikennemerkkejä ovat esimerkiksi:

Jalankulku, pyöräily ja mopoilu kielletty
Tiellä ei saa kävellä eikä ajaa polkupyörällä tai mopolla.

Jalankulkijoita
Merkki varoittaa paikasta, jossa on usein jalankulkijoita.

Yksisuuntainen tie
Tiellä saa ajaa vain
siihen suuntaan,
johon nuoli osoittaa.

Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa
Merkki kertoo,
että ajoneuvolla ajavan henkilön täytyy väistää pyöräilijää, joka ylittää tietä.

Ajokaistojen yhdistyminen
Jatkuvalle ajokaistalle siirrytään vuorotellen kummaltakin kaistalta. Tätä kutsutaan vetoketjuperiaatteeksi.

Vähimmäisnopeus ja Vähimmäisnopeus päättyy
Merkin nopeutta ei saa alittaa, ellei tilanne vaadi sitä. Esimerkiksi kuvassa näkyvä merkki määrää, että tiellä ei saa ajaa alle 50 km/h.
Rajoituksen päättymisestä kertoo merkki, jonka poikki kulkee punainen viiva.

Kehätien numero
Merkki kertoo,
millä kehätiellä autoilija on.
Kehätie on päätie,
joka kulkee kaupungin
ympärillä.

Keskusta
Merkki osoittaa parhaan reitin kaupungin keskustaan.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste