Myös ovenkahvat kannattaa nyt pyyhkiä huolellisesti.

Kun siivoat oikein, voit pysäyttää koronaviruksen

Kotona kannattaa nyt siivota huolellisesti. Näin estät koronaviruksen leviämisen.

Koronavirus on levinnyt myös Suomeen. Virus leviää etenkin silloin, kun sairastunut ihminen aivastaa tai yskii. Tätä kutsutaan pisaratartunnaksi.

Pienet koronaviruksen pisarat voivat tarttua käsiin ja ihoon. Siksi on tärkeää, että kaikki yskivät hihaan tai kertakäyttöiseen nenäliinaan.

Nenäliina täytyy heittää roskiin heti. Yskimisen jälkeen täytyy pestä kädet huolellisesti lämpimällä vedellä ja saippualla.

Pese kädet

• kun tulet sisään ulkoa

• ennen kuin teet ruokaa tai syöt

• kun olet käynyt vessassa

• kun olet yskinyt, aivastanut tai niistänyt

• kun olet tavannut ihmisen, jolla on flunssa.

On myös tärkeää siivota kotona, jotta virus pysyy poissa.

• Aloita siivoaminen paikasta, joka on puhtain.

• Jatka sitten kohti likaisempia paikkoja.

• Pyyhi tarkasti ovenkahvat, tuolien selkänojat ja käsinojat, pöydät, valokatkaisijat, lavuaarit ja vesihanat.

• Käytä suojahanskoja etenkin, kun peset vessaa.

• Laita kaikille omat pyyhkeet.

• Pese siivousliinat, pyyhkeet ja lakanat 60 asteessa pesukoneessa.

Pese kädet, kun olet siivonnut. Jos kätesi kuivuvat, voit laittaa niihin käsirasvaa.

Lähteet Marttaliitto, THL

Tietokoneen näppäimistö kannattaa pyyhkiä, koska siihen kertyy helposti likaa.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste