Kierrätysvaatteiden asiantuntija

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Maria Österlund
Uutinen julkaistu: 30.08.2017

Outi Pyy on muodin ammattilainen, joka kutsuu itseään trashionistaksi. Hän työskentelee kestävän ja kierrätysmuodin parissa. Trash tarkoittaa englanniksi roskaa.

Outi Pyy pitää myös luentoja ja hänellä on blogi, joka käsittelee kierrätysmuotia. Pyy on koulutukseltaan ompelija. Hän työskentelee kierrätyskauppa Fidassa.

Kerro blogistasi!

– Aloitin bloggaamisen kymmenen vuotta sitten englanniksi. Nykyään bloggaan suomeksi. Monet ihmiset haluavat kuluttaa järkevästi, mutta he eivät tiedä miten. Blogissa yritän vastata tällaisiin kysymyksiin.

– Kirjoitan esimerkiksi kirpputoreista. Kirjoitan myös siitä, kuinka vaatteita voi uudistaa ja miten vaatteita hoidetaan. Kirjoitan myös siitä, millaisia vaatteita kannattaa ostaa ja millaisia ei kannata ostaa.

– Vaatteemme vaikuttavat paljon ympäristöön. Käytämme vaatteita päivittäin. Vettä kuluu paljon vaatteiden valmistuksessa ja pesussa. Esimerkiksi yksien farkkujen valmistuksessa käytetään 10 000 litraa puhdasta vettä. Suuri osa vaatteista valmistetaan maissa, joissa vedestä on pula.

Toimiiko vaatteiden kierrätys?

– Luulemme, että vaatteita, joita jätämme kierrätykseen, myydään tai muutetaan uusiksi vaatteiksi. Näin ei yleensä ole, koska nykyään vaatteet ovat usein materiaaliltaan niin huonolaatuisia. Nykyään vaatteet sisältävät elastaania. Elastaani on kumimaista materiaalia, jonka kudoksen kuituja on mahdotonta käyttää uudelleen. Vihaan elastaania! Sen sijaan vaatteita, jotka on tehty esimerkiksi puhtaasta puuvillasta, voi hyvin käyttää uudelleen ja kierrättää. Nykyään vain noin 10 prosenttia kerätyistä vaatteista myydään uudelleen. Loput vaatteet ovat jätettä!

Pitäisikö sellaisia vaatteita välttää, joissa on elastaania?

– Joissain vaatteissa elastaania tarvitaan, esimerkiksi alusvaatteissa. Sellaisia vaatteita tulisi käyttää niin kauan kuin mahdollista, eikä ostaa uusia koko ajan. Silloin ei synny tarpeetonta jätettä. Kannattaa aina ostaa mieluummin vaatteita, joissa ei käytetä elastaania.

Mitä voi tehdä, jos pitää vaatteista, mutta myös välittää ympäristöstä?

– On viisainta ostaa käytettyjä vaatteita kirpputoreilta tai käytettyjen tavaroiden liikkeistä. Vanhemmat vaatteet on usein valmistettu paremmasta materiaalista kuin nykyiset vaatteet. Ne ovat siis parempia ja niitä voi myös myydä edelleen. Muodissa trendejä ei tarvitse seurata. Trendien tarkoitus on saada meidät ostamaan enemmän. Minusta muoti on taidetta, kyse on mielenkiintoisista leikkauksista ja väreistä.

 

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)