Eija Nurmio asuu Nummelassa. Hän työskenteli Vihdin seurakunnassa diakonissana. Nyt Nurmio on eläkkeellä. Nurmio on ohjannut hiljaisuuden retriittejä yli 30 vuotta. Maria Vainio on porvoolainen toimittaja, joka ohjaa retriittejä ja joogaa.

Hiljaisuudesta voimaa

Eija Nurmio ja Mari Vainio kirjoittivat kirjan, joka käsittelee hiljaisuutta, pysähtymistä ja oman itsensä kuuntelemista.

Hiljaisuus on voimavara, joka auttaa jaksamaan arjessa. Hiljentyminen ja mietiskely tuovat tasapainoa elämään.

Eija Nurmio ja Mari Vainio ohjaavat yhdessä retriittejä eli tilaisuuksia, joissa pyritään rauhoittumiseen. Ajatus kirjasta syntyi näissä retriiteissä, Mari Vainio kertoo.

– Ajattelemme niin, että tämä teos on matkakumppani. Se sopii ihmiselle, joka kaipaa pysähtymistä arjen keskelle, Eija Nurmio sanoo.

Nurmion mukaan hiljaisuus on vastavoima, joka auttaa rytmittämään elämää. Hiljentymisen avulla voi opetella löytämään myös terveellisempiä elämäntapoja.

Elämä ei ole suorittamista

– Elämä ei ole vain tekemistä ja suorittamista. Pysähtyminen on tärkeä taito. Joskus on hyvä niin, että ei tee mitään. Vapaaehtoinen pysähtyminen kannattaa.

Joskus pysähtyminen voi tulla eteen myös pakosta. Monet sairastuvat nykyään burnoutiin eli työuupumukseen.

Mari Vainion mukaan retriiteissä näkee selvästi sen, kuinka ihmiset kaipaavat rauhaa elämäänsä.

– Hiljaisuus auttaa ihmistä keskittymään omaan elämäänsä ja tilanteeseensa. Vain pysähtymällä voi huomata elämän keskeiset ja tärkeät asiat. Pysähtymällä voi löytää tasapainon, jossa työtä ja lepoa on sopivasti. Hiljaisuus auttaa löytämään taidon elää hetkessä. Tämä hetki, tässä ja nyt, riittää.

Suomessa on luonnostaan hiljaisuuden kulttuuri. Meillä on upea luonto. Luonnosta jokainen voi löytää rauhallisia paikkoja. Myös kaupungeissa voi löytää metsää ja hiljaisia paikkoja, kuten puistot ja kirkot. Jos haluaa vetäytyä pidemmäksi ajaksi ohjattuun hiljaisuuteen, kannattaa osallistua retriittiin. Niitä järjestetään eri puolilla Suomea.

 

Mitä mieltä olit jutusta?


Yksi kommentti uutiseen “Hiljaisuudesta voimaa”

  1. Ama

    Hyvä opetusvideo ja minä tykkään tästä tekstistä!

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste