Pimeän aikaan jalankulkijoita ja pyöräilijöitä on vaikea havaita. Heijastin auttaa näkymään liikenteessä.
Jos jalankulkija käyttää heijastinta, autoilija näkee hänet seitsemän kertaa kauempaa kuin jalankulkijan ilman heijastinta.
Laki velvoittaa
Laki velvoittaa, että jalankulkija pitää pimeään aikaan liikenteessä heijastinta. Laista huolimatta vain joka toinen jalankulkija käyttää heijastinta. Monet vakavat jalankulkijoiden liikenneonnettomuudet johtuvat siitä, että heijastinta ei ole käytetty.
Millainen on hyvä heijastin?
Kaupassa myytävien heijastimien täytyy täyttää EU-kriteerit. Heijastimen myyntipakkauksesssa on tällöin CE-merkintä. Se tarkoittaa, että EU on tarkastanut heijastimen.
Kiinnitä riippuva heijastin polven korkeudelle niin, että se pääsee vapaasti heilumaan. Autoilija havaitsee parhaiten heijastimen, joka riippuu tien puoleisella sivulla. Heijastimen pitää heilua vapaasti, jotta se näkyy joka puolelta.
Venyvä stretch- tai jousiheijastin on hyvä kiinnittää ranteeseen tai kyynärvarteen tien puoleiselle sivulle. Heijastinliivi on tehokas, sillä se näkyy parhaiten joka puolelle. Heijastimia ei voi pimeässä olla liikaa.
Lähde Liikenneturva, HS
