Eläimiä pitää auttaa

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 11.10.2017

Viime viikko oli Eläinten viikko. Eläinsuojeluyhdistykset muistuttivat silloin, että luonnonvaraisia eläimiä pitää auttaa, jos ne ovat pulassa.

Eläinsuojeluyhdistykset järjestävät Suomessa joka vuosi Eläinten viikon. Eläinten viikkoa vietettiin tänä vuonna 4.–10. lokakuuta. Perinne on jatkunut jo melkein 60 vuotta. Lisäksi 4. lokakuuta on kansainvälinen Eläinten päivä.

Tänä vuonna viikon teema oli luonnoneläimet. Yhdistykset muistuttivat, että monet ihmisten toimet uhkaavat luonnoneläimiä. Rakentaminen, liikenne, roskaaminen ja ilmastonmuutos aiheuttavat luonnoneläimille monia vaaroja.

Älä ota lemmikiksi

Eläinsuojelulain mukaan ihmisen pitää auttaa luonnoneläintä, jos se on sairas tai vahingoittunut. Eläinsuojeluyhdistysten neuvojilta voi kysyä neuvoa, jos löydät vahingoittuneen eläimen.

Luonnoneläintä ei saa ottaa lemmikiksi. Kun esimerkiksi sairas siili paranee, se pitää päästää heti takaisin luontoon. Luonnoneläimiä ei saa vahingoittaa, vaikka niistä on harmia. Esimerkiksi linnut tulevat kohti, jos ne suojelevat poikasiaan tai etsivät ruokaa.

Eläinsuojeluyhdistykset järjestivät Eläinten viikolla monia tapahtumia. Ne lähettivät kouluihin Eläinten viikon oppimateriaaleja 100 000 oppilaalle.

Lisätietoja: www.elaintenviikko.fi

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)