Ekapelistä on useita eri versioita. Pelit kehittävät lasten lukemisen alkeita, lukemisen sujuvuutta tai matematiikkaa.
Maahanmuuttajille on oma peli. Se on tarkoitettu suomen kielen perustaitojen harjoitteluun.
Apuna kielen opiskelussa
Maahanmuuttajien pelissä harjoitellaan suomen kielen vaikeita äänteitä, kuten Ä- ja Ö-äänteitä tai pitkiä vokaaleja. Esimerkiksi sitä, miten sanat tuli ja tuuli eroavat toisistaan.
Ekapeliä käytetään maahanmuuttajien opetuksessa Stadin aikuisopistossa. Ryhmässä on opiskelijoita Somaliasta, Afganistanista, Turkista, Kambodžasta, Marokosta ja Iranista.
Luokassa opiskellaan suomen kielen alkeita sekä luku- ja kirjoitustaitoa. Pelaaja oppii pelin avulla, miten suomen kielen kirjain ja äänne vastaavat toisiaan. Hän oppii myös suomenkielisiä tavuja ja sanoja.
Pelissä tietokoneen näytölle ilmestyy kirjaimia, tavuja ja sanoja. Pelaaja klikkaa hiirellä sitä kirjainta, tavua tai sanaa, jonka hän kuulee. Kuulokkeet auttavat kuulemaan tietokoneäänen selvästi.
Pelin alussa pelaaja kirjautuu peliin, valitsee pelihahmonsa ja pelinimensä. Hahmoja ovat esimerkiksi kameli, prinsessa tai jänis. Peli jatkuu aina seuraavalla kerralla siitä, mihin pelaaja viimeksi jäi. Näin peli muistaa ja tietää, missä pelaaja tarvitsee harjoitusta.
− Ekapeli harjoittaa juuri niitä äänteitä, jotka ovat pelaajalle vaikeita. Jos pelaajalle tulee virheitä U- ja Y-kirjaimien erottamisessa, peli tarjoaa niistä seuraavalla kerralla paljon harjoituksia, opettaja Ulla Myllymäki sanoo.
Opiskelijoiden mielestä Ekapeli auttaa suomen kielen oppimisessa.
− Kun osaan kaikki äänteet, peli antaa tavuja, ja kun osaan kaikki tavut, peli antaa kokonaisia sanoja, Muse Rahma Mohamed kertoo. Hänen oma äidinkielensä on somali.
Ekapeli on suunniteltu Jyväskylän yliopistossa ja Niilo Mäki -instituutissa. Mukana on ollut paljon opettamisen ja tieto- tekniikan ammattilaisia. Pelin voi ladata ilmaiseksi omalle tietokoneelle.
Lähde www.lukimat.fi
