Yle Uutisten vastaava tuottaja Petri Kejonen kertoo, että uudistusta on valmisteltu huolellisesti.
Radion uutislähetystä ei enää tehdä arki-iltaisin. Sen sijaan Yle panostaa arkisin television selkokielisiin uutisiin. Verkossa selkouutisia julkaistaan yhä myös arkipäivisin.
Yle alkaa julkaista radiossa ajankohtaisohjelmaa lauantaina ja sunnuntaina. Ohjelma kestää viisi minuuttia ja siinä keskitytään aina yhteen aiheeseen kerrallaan.
– Viikonlopun ajankohtaisohjelmassa kerrataan ja taustoitetaan yksi viikon suuri uutinen, Kejonen kertoo.
Kuuntelijoiden toiveet toteutuvat
– Television selkouutisissa eri aiheista kerrotaan lyhyesti. Yleisö on kuitenkin toivonut myös ohjelmaa, jossa käsitellään eri aiheita laajemmin. Tästä uudesta radio-ohjelmasta tulee sellainen, Yle selkouutisten toimittaja Pertti Seppä lisää.
Selkokielisten televisio- ja radiouutisten sisältö on ollut melko samanlaista. Tammikuusta lähtien ne ovat selvästi erilaisia.
– Mietimme jo kovasti, millä perusteella valitsemme aiheet. Ehkä yleisön on mukava saada kaksi aivan erilaista aihetta yhden viikonlopun aikana, Seppä miettii.
Selkouutisten uuden lähetyksen testaajat Heidi Koivukangas ja Joonatan Viheriäsaari pitävät uudistusta hyvänä.
– Uusi lähetys on sopivan mittainen. On hyvä, kun lähetyksessä keskitytään vain yhteen aiheeseen.

Erittäin hyvä selkeästi