Vanhuksia saa nyt tavata

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 26.05.2020

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL suosittelee, että yli 70-vuotiaiden luona saa vierailla, jos vierailija on terve. Mutta lähelle ei kannata mennä. Kättelyä ja halaamista pitää välttää.

THL on lieventänyt ohjeita siitä, miten vanhukset voivat suojautua koronatartunnalta. Ohjeet koskevat kaikkia yli 70-vuotiaita.

THL on julkaissut ohjeet myös selkokielellä. Voita lukea ohjeet, kun klikkaat tästä.

THL suosittelee nyt, että vanhuksia saa käydä tapaamassa. Tapaamista ei suositella, jos vierailijalla on edes vähäisiä oireita, kuten yskää, kuumetta tai lihassärkyä. Tapaamiset kannattaa järjestää ulkona. Turvavälit pitää muistaa.

THL suosittelee, että vanhukset pitävät yhteyttä läheisiin ja ystäviin edelleen myös puhelimella tai internetin avulla.

Uudet ohjeet ovat lievemmät kuin aiemmat ohjeet. Hallitus suositteli maaliskuussa, että yli 70-vuotiaat pysyvät kotona. Hallitus kehotti välttämään vierailuja yli 70-vuotiaiden luona.

Vanhukset ovat koronaviruksen riskiryhmää. Tämä johtuu siitä, että elimistön puolustuskyky heikkenee, kun ikää karttuu. Vanhuksilla on myös enemmän muita sairauksia, jotka altistavat vakavalle koronavirustaudille.

Wilhelmiinan pihalla on kontti, jossa omaiset voivat tavata Wilhelmiinan asukkaita. Kuvassa Olavi Hasunen ja Kaija Hasunen juttelevat vierailun aikana. Heidän välissään on lasiseinä. Ääni kuuluu mikrofonien avulla. Idea tällaisista tapaamisista tuli Hollannista.
Wilhelmiinan pihalla on kontti, jossa omaiset voivat tavata Wilhelmiinan asukkaita. Kuvassa Olavi Hasunen ja Kaija Hasunen juttelevat vierailun aikana. Heidän välissään on lasiseinä. Ääni kuuluu mikrofonien avulla. Idea tällaisista tapaamisista tuli Hollannista.

THL suosittelee nyt myös, että vanhukset liikkuvat joka päivä ulkona tai kotona. Vanhukset voivat käydä esimerkiksi kaupassa tai apteekissa. Turvavälit pitää muistaa silloinkin, ja käsiä pitää pestä.

Uudet ohjeet ovat suosituksia eivätkä määräyksiä. Peruspalveluministeri Krista Kiuru sanoo, että jokaisen pitää käyttää omaa harkintaa, kun suosituksia noudatetaan.

Vanhusten rajoitukset lievenivät, koska koronavirus leviää nyt Suomessa hitaasti. Suurin osa tartunnoista on tapahtunut Helsingissä ja Uudellamaalla. Muualla Suomessa tartuntoja on vähän.

Lähde: STT

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)