Ruokakaupoissa saa pian myydä alkoholijuomia, jotka sisältävät enintään 5,5 prosenttia alkoholia. Sellaisia juomia ovat vahvat oluet ja limuviinat. Limuviinat ovat sekoituksia, joissa on virvoitusjuomaa eli limua ja alkoholia. Laki ei salli viinin myyntiä ruokakaupoissa.
Alkoholilain uudistaminen oli vaikeaa. Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta oli viime viikolla sitä mieltä, että vahvaa olutta ei myydä ruokakaupoissa. Valiokunta uskoo, että suomalaiset alkavat juoda enemmän alkoholia.
Eduskunta kuitenkin hyväksyi ehdotuksen korkeammasta alkoholiprosentista. Äänestys oli hyvin tasainen: 98 puolesta ja 94 vastaan. Eduskunta hyväksyy koko uuden alkoholilain tällä viikolla.
Lähde Yle
