Työttömien määrä kasvaa

Teksti: PK
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 09.04.2013

Työllisyystilanne heikkeni Suomessa voimakkaasti. Esimerkiksi vanhustenhuollossa on kuitenkin työvoimapula.

Tilastokeskuksen mukaan työttömiä oli helmikuussa 8,7 prosenttia työvoimasta. Työttömänä oli 231 000 ihmistä. Se on 27 000 enemmän kuin vuosi sitten.

Työministeriön mukaan työnvälityksessä on melkein 300 000 työtöntä työnhakijaa. Töissä käy 2,4 miljoonaa suomalaista.

Työttömyyden lisäksi Suomea uhkaa toinen ongelma. Se on työvoimapula. Vaikka Suomessa on paljon työttömiä, joillekin aloille ei löydy tarpeeksi työntekijöitä. Esimerkiksi lähihoitajista ja siivoojista on jatkuva pula.

Työvoimapulasta kärsivät erityisesti alat, joissa tehdään raskasta työtä pienellä palkalla. Suomen lähi- ja perushoitajaliiton SuPerin puheenjohtaja Juhani Palomäki arvioi viime vuonna, että vanhustenhuollosta puuttuu jopa

4 500 työntekijää.

Yksi kommentti artikkeliin ”Työttömien määrä kasvaa”

  1. Olen virolainen, asun Tallinnassa. Minulla on huoltajan erikois- ja korkeakoulututkinto. Valmistuin Tallinnan pedagogisesta yliopistosta sotsiaalihuoltohuolto ammatti (erikoisala). Oman kokemuksen työssa iäkkäiden kanssa. Tällä hetkellä työskentelen vammaisten lasten opettajana. Opiskelen kursseilla suomen kieltä, puhun vähen suomea. Etsin työtä Helsinkissa voi Tamperella. Voisiteko auta minua.

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)