Turve herättää keskustelua

Teksti: Betty Marschan
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 18.05.2021

Hallitus tukee turvealaa 70 miljoonalla eurolla.

Hallitus päätti kevään kehysriihessä, että se tukee turvealaa yhteensä 70 miljoonalla eurolla. Päätös tukipaketista on turvetuottajille tärkeä. Se on kuitenkin hankalaa ympäristönsuojelun kannalta.

Turvetuotannosta syntyy noin kuudesosa kaikista Suomen haitallisista kasvihuonepäästöistä.   Turvetta syntyy, kun suokasvit muuttuvat maaperäksi. Turvetta käytetään esimerkiksi polttoaineena, maataloudessa, rakentamisessa ja kauneudenhoidossa.

Turvetuottajat haluavat jatkaa turpeen hyödyntämistä.

– Turvealan yrittäjät ovat sijoittaneet toimintaan jopa satoja tuhansia euroja. Heillä on erittäin vaikea taloudellinen tilanne, Suomen turvetuottajien Hanna Haavikko sanoo. Turveala työllistää Suomessa nykyään hieman yli 2 000 ihmistä.

Monet ihmiset ovat huolestuneet siitä, että turpeen käyttöä energianlähteenä jatketaan edelleen. Valtaosa turpeesta käytetään polttoaineena, jolla luodaan sähköä ja lämpöä.

Turve aiheuttaa haittoja ympäristölle

Energiaturve aiheuttaa kasvihuonepäästöjä, jotka taas edistävät ilmastonmuutosta. Turpeenkäytöllä on myös muita haittoja soille ja vesistöille. Turpeen nostaminen pilaa vesistöjä. Monet suolla elävät lajit, kuten linnut ja perhoset, kuolevat, kun suot kuivuvat.

Turve on luonnonvara, joka uusiutuu erittäin hitaasti. Tyhjennetyn turvesuon uudistuminen kestää 6 000–8 000 vuotta.

Lähteet Hbl, Yle

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste