Tunnista luotettava tieto

Teksti: Ella Airaksinen
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 12.08.2022

Netissä on paljon tietoa eri asioista, mutta kaikki tieto ei ole totta. Väärää tietoa sanotaan valeuutiseksi. Tässä artikkelissa kerrotaan, miten erotat luotettavan tiedon valeuutisesta.

Esimerkiksi sodan aikana netissä voi levitä väärää tietoa, jonka tavoite on pelotella ihmisiä. Tällaista väärää tietoa sanotaan valeuutiseksi.

Helsingin Sanomat kertoi toukokuussa, että netissä on levinnyt väärää tietoa Suomen ja Venäjän väleistä. Netissä sanottiin esimerkiksi, että jos Suomi liittyy puolustusliitto Natoon, Venäjä hyökkää Suomeen. Väite oli valeuutinen.

Valeuutiset voivat aiheuttaa pelkoa. Etenkin monet arabiankieliset ihmiset pelästyivät väitettä. He pelkäsivät, että Suomeen tulee sota.

Valeuutinen voi levitä nopeasti

Valeuutinen voi näyttää oikealta uutiselta, mutta se ei ole oikea uutinen. Valeuutisen tavoite on levittää väärää tietoa tahallaan. Valeuutisia voi olla esimerkiksi sosiaalisessa mediassa ja sanomalehdissä. Suomessa sanomalehdet ovat kuitenkin yleensä luotettavia.

Valeuutiset leviävät nopeasti sosiaalisessa mediassa, kuten Facebookissa ja YouTubessa. Monet ihmiset jakavat valeuutisia, koska he eivät huomaa, että ne ovat valeuutisia.

Miten tunnistat luotettavan tiedon?

Suomessa esimerkiksi viranomaiset ja sanomalehdet tarjoavat luotettavaa tietoa. Siksi kannattaa lukea niiden uutisia. Selkokielisiä uutisia julkaisevat Selkosanomat ja Yle Uutiset selkosuomeksi. Joissain maissa viranomaisten tietoihin ei voi luottaa.

Jos näet epäilyttävän uutisen esimerkiksi Facebookissa, voit miettiä tiedon luotettavuutta. Käytä apuna seuraavaa listaa:

  • Etsi uutisen julkaisijasta tietoa netistä. Onko julkaisija luotettava taho, kuten Suomen viranomainen?
  • Etsi uutisen kirjoittajasta tietoa netistä. Onko kirjoittajaa olemassa?
  • Tarkista, mihin tietoon uutinen perustuu, eli mitä lähteitä siinä on käytetty. Lukeeko lähteissä samat asiat kuin uutisessa?
  • Lue koko uutinen, jotta ymmärrät koko asian. Älä lue vain otsikkoa, koska otsikko voi hämätä.
  • Katso, milloin uutinen on julkaistu. Onko uutinen uusi vai jo vanha?
  • Kysy asiantuntijalta, jos et ole varma uutisen luotettavuudesta. Voit kysyä esimerkiksi kirjaston työntekijältä.

Uutinen voi olla valeuutinen esimerkiksi silloin, jos sen julkaisijasta ei löydy paljon tietoa. Uutinen voi olla valeuutinen myös silloin, jos asiasta ei löydy tietoa mistään muusta lähteestä.

Lähteet: HS, Mediakasvatus.fi, Suomen kirjastoseura

2 kommenttia artikkeliin ”Tunnista luotettava tieto”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)