Esimerkiksi sodan aikana netissä voi levitä väärää tietoa, jonka tavoite on pelotella ihmisiä. Tällaista väärää tietoa sanotaan valeuutiseksi.
Helsingin Sanomat kertoi toukokuussa, että netissä on levinnyt väärää tietoa Suomen ja Venäjän väleistä. Netissä sanottiin esimerkiksi, että jos Suomi liittyy puolustusliitto Natoon, Venäjä hyökkää Suomeen. Väite oli valeuutinen.
Valeuutiset voivat aiheuttaa pelkoa. Etenkin monet arabiankieliset ihmiset pelästyivät väitettä. He pelkäsivät, että Suomeen tulee sota.
Valeuutinen voi levitä nopeasti
Valeuutinen voi näyttää oikealta uutiselta, mutta se ei ole oikea uutinen. Valeuutisen tavoite on levittää väärää tietoa tahallaan. Valeuutisia voi olla esimerkiksi sosiaalisessa mediassa ja sanomalehdissä. Suomessa sanomalehdet ovat kuitenkin yleensä luotettavia.
Valeuutiset leviävät nopeasti sosiaalisessa mediassa, kuten Facebookissa ja YouTubessa. Monet ihmiset jakavat valeuutisia, koska he eivät huomaa, että ne ovat valeuutisia.
Miten tunnistat luotettavan tiedon?
Suomessa esimerkiksi viranomaiset ja sanomalehdet tarjoavat luotettavaa tietoa. Siksi kannattaa lukea niiden uutisia. Selkokielisiä uutisia julkaisevat Selkosanomat ja Yle Uutiset selkosuomeksi. Joissain maissa viranomaisten tietoihin ei voi luottaa.
Jos näet epäilyttävän uutisen esimerkiksi Facebookissa, voit miettiä tiedon luotettavuutta. Käytä apuna seuraavaa listaa:
- Etsi uutisen julkaisijasta tietoa netistä. Onko julkaisija luotettava taho, kuten Suomen viranomainen?
- Etsi uutisen kirjoittajasta tietoa netistä. Onko kirjoittajaa olemassa?
- Tarkista, mihin tietoon uutinen perustuu, eli mitä lähteitä siinä on käytetty. Lukeeko lähteissä samat asiat kuin uutisessa?
- Lue koko uutinen, jotta ymmärrät koko asian. Älä lue vain otsikkoa, koska otsikko voi hämätä.
- Katso, milloin uutinen on julkaistu. Onko uutinen uusi vai jo vanha?
- Kysy asiantuntijalta, jos et ole varma uutisen luotettavuudesta. Voit kysyä esimerkiksi kirjaston työntekijältä.
Uutinen voi olla valeuutinen esimerkiksi silloin, jos sen julkaisijasta ei löydy paljon tietoa. Uutinen voi olla valeuutinen myös silloin, jos asiasta ei löydy tietoa mistään muusta lähteestä.
Lähteet: HS, Mediakasvatus.fi, Suomen kirjastoseura

Hyötyän teksti. Kiitos!
hyvä teksti
kitos.Hyödyllinen artikkeli
Hyvä teksti!
hyvä teksti
hyvä teksti
Netissä on paljon tietoa eri asioista, mutta ei kaikki tieto ovat oikeat.
Tämä on erittäin hyödyllinen ja informatiivinen artikkeli, kiitos.
hyvä teksti
Hanki uutistiedot virallisista kanavista äläkä usko leviämistä sosiaalisessa mesiassa.
valeuutiset voivat leivatä nopeasti, olemassa oleva tieto on erotettava valeuutisista ,jos näet facebookissa epäilyttäviä uutissa,voit miettiä tiedon luotettavuutta ja etsiä netistä uutisen julkaisijasta.
kiitos.
Tämä on erittäin hyödyllinen artikkeli!
luen jälkeen tämä artikkeli opettaa meille olla varovainen, kun luemme uutisia.
kitos.Hyödyllinen artikkeli
Kiitos hyvästä julkaistu !!!
Hyvä, opettavainen teksti
Hyvä, opettavainen teksti.
Kitos. Minä luin hyödyllinen artikkeli.
Hyvä, opettavainen teksti. Kiitos.
Se oli vaikeaa,mutta mielenkiintoista.
Kiitos hyödyllisestä artikkelista
Hyvä! Kiitos!
Kiitos
Minusta on Erittäin hyödyllinen artikkeli.
hyvää artikkeli
Hyötyän teksti. Kiitos!
hyvää kiitos
opettavainen teksti
On, kyllä hyödyllinen artikkeli!
Hyvä ja mielenkoitoista teksti.
Kiitos.Tämä on erittäin hyödyllinen artikkieli. Mielestäni ei kannata uskoa kaikkia internetin uutisia.
Kiitos.Artikkeli on todella tärkeä jä mielenkiintoinen.
Hyödyllinen ja selkeä artikkeli.
Hyödyllinen teksti. Kiitos!
Todella hyödyllinen tieto, kiitos!
Artikkeli oli hyödyllinen. Nykyään eri verkostoista on todella paljon valeuutisia. Jota ei joutuisi paniikkiin, on opittava erottamaan luotettava tieto valheesta.
Valeuutinen on väärää tietoa, joka näyttää oikealta uutiselta.
Tarkista aina lähde, kirjoittaja ja ajankohta – älä usko pelkkää otsikkoa.
hyvä teksti
Tosi hyvä teksti.