Sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietintö valmistui viikko sitten. Valiokunta on ollut monissa asioissa eri mieltä translaissa. Valiokunta on myös riidellyt lain valmistelun aikana.
Valiokunta hyväksyi lopulta translain uudistamisen. Äänestyksen tulos oli 11-5. Kokoomus on arvostellut lakia. Kokoomuksen edustajat äänestivät kuitenkin lain puolesta. Kokoomus on oppositiopuolue. Kokoomus ei ole hallituksessa.
Kaikki kolme keskustan edustajaa valiokunnassa äänestivät lakia vastaan. Keskusta on hallituspuolue. Perussuomalaiset ja kristillisdemokraatit vastustivat lakiesitystä.
Pääministeri Sanna Marin sanoi, että keskustan kansanedustajat eivät toimineet sopimuksen mukaan. Marin sanoi, että keskustan edustajat eivät noudattaneet yhdessä sovittua linjaa.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta muutti lakia niin, että ihmisellä on oikeus vaihtaa virallista sukupuolta enintään kerran vuodessa.
Translain muutos poistaa laista vaatimuksen siitä, että transihminen ei voi lisääntyä. Ihmisoikeusjärjestöt Seta ja Amnesty sanovat, että vanha laki loukkaa ihmisoikeuksia.
Eduskunta keskusteli translaista tämä viikon tiistaina. Eduskunta äänestää translaista ensi viikolla.
Transihminen on henkilö, jolle on määritelty väärä sukupuol syntymän jälkeen. Translain tarkoitus on turvata tranishmisten lailliset oikeudet.
