Teboilin toiminta loppuu

Teksti: Maria Österlund, lähteet HS, Yle
Kuva: Lehtikuva / Heikki Saukkomaa
Uutinen julkaistu: 11.12.2025

Euroopan maat ja USA ovat määränneet monia pakotteita Venäjälle Ukrainan sodan takia. Ne vaikuttavat myös Suomeen. Nyt Teboilin huoltoasemat joutuvat lopettamaan toimintansa.

Pakotteet tarkoittavat esimerkiksi taloudellisen ja kaupallisen yhteistyön rajoittamista venäläisten yritysten kanssa.

Teboilin huoltoasemaketjun omistaa venäläinen öljy-yhtiö Lukoil. Yhdysvaltojen ja Iso-Britannian pakotteet venäläisille öljy-yhtiöille Rosneftille ja Lukoilille estävät polttoaineen pääsyn Teboilin huoltoasemille.

Pakotteiden takia Teboilin huoltoasemat Suomessa joutuvat lopettamaan toimintansa. Teboilin huoltoasemia on Suomessa yhteensä 75. Yrittäjät omistavat huoltoasemat. Teboililla on Suomessa myös satoja kylmäasemia ja diesel-automaatteja, joita käyttävät kuorma-autot ja rekat.

Polttoaine on loppunut Suomessa jo joiltakin Teboilin huoltoasemilta.

Tilanne on vaikea huoltoasemien yrittäjille

Vielä ei ole varmaa, mitä huoltoasemille tapahtuu. Ehkä Teboilin huoltoasemien nimi muuttuu, jonka jälkeen niiden toiminta jatkuu. Teboil kertoi marraskuun lopussa, että sen asemat suljetaan, kun polttoine on myyty loppuun.

Osa Teboilin yrittäjistä siirtyy ehkä toiselle huoltoasemaketjulle, kuten SEO:lle tai ABC:lle. Monet Teboilin asemat lopettavat myös toimintansa kokonaan. Lukoilin sopimusten päättäminen on kuitenkin yrittäjille vaikeaa.

Lisäksi kilpailu on alalla kovaa. Jos ABC:n huoltoaseman vierestä katoaa Teboilin huoltoasema, ABC:n ei kannata avata uutta asemaa aivan toisen viereen.

Teboililla on vakioasiakkaita

Monet ovat surullisia, kun Teboil lopettaa. Monet ovat käyneet Teboililla ja viettäneet aikaa asemilla.

Yksi kommentti artikkeliin ”Teboilin toiminta loppuu”

  1. missä mennään nyt tammikuussa 2026? mikä on teboil suomen tilanne? Gunvor ei ostanut liiketoimintaa, ostaako kukaan? mikä on kiinteistöjen tilanne? voiko kukaan ostaa niitä?

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)