Tavoitteena on Suomi ilman tupakkaa

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 17.08.2016

Uusi tupakkalaki astui voimaan maanantaina. Lain tavoite on, että suomalaiset eivät polta tupakkaa. Uusi laki määrää, että autossa ei saa tupakoida, jos kyydissä on alle 15-vuotias lapsi. Laki kieltää maustetut tupakat.

Tupakka ei saa tuoksua esimerkiksi vaniljalle. Tupakoinnin kieltäminen parvekkeilla helpottuu.

Tupakka-askeihin tulee lisää varoituksia isoilla kirjaimilla. Askeihin tulee kuvia, jotka kertovat tupakan vaaroista. Uusi laki koskee myös sähkötupakkaa. Tupakat eivät saa olla esillä kaupoissa. Tupakkaa saavat ostaa vain yli 18-vuotiaat.

Vanha tupakkalaki oli vuodelta 1976. Silloin sai polttaa melkein kaikkialla, esimerkiksi työpaikoilla, sairaaloissa ja julkisilla paikoilla.

Tupakkalakia on tiukennettu monesti sen jälkeen. Esimerkiksi ravintoloissa ei ole saanut tupakoida kymmeneen vuoteen. Viranomaiset haluavat uuden lain avulla suojella tupakan savulta niitä, jotka eivät  itse tupakoi. Toiveena on, että tupakoitsijat lopettavat tupakoinnin. Samoin toivotaan, että nuoret eivät aloita tupakointia ollenkaan.

Lähde Yle

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)